GEORGE TOWN: Jabatan Penerangan Malaysia (JaPen) bekerjasama dengan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi memberi pendedahan tentang proses pengundian sebenar pilihan raya umum ke semua sekolah di seluruh negara, ekoran pendaftaran pemilih secara automatik bagi pengundi yang berusia 18 tahun.

Timbalan Menteri Komunikasi dan Digital Teo Nie Ching berkata ketika ini, pendedahan melalui simulasi berkenaan disertai pelajar sekolah daripada Kelab Malaysiaku di bawah kelolaan JaPen.

"Program itu sekarang dijalankan hanya melibatkan sekolah yang mempunyai Kelab Malaysiaku seperti di Pulau Pinang sebanyak 39 sekolah ada Kelab Malaysiaku, manakala di seluruh negara pula terdapat 809 sekolah (menubuhkan Kelab Malaysiaku).

"Kita ada modul berhubung program itu dan merancang untuk perluas ke semua sekolah di seluruh negara dengan kerjasama JPN dan SPR bagi memberi pendedahan kepada para pelajar terutama mereka yang akan berusia 18 tahun ke atas kerana layak daftar pemilih secara automatik.

"Mereka yang akan mengundi nanti dapat memahami dan melihat secara fizikal sistem pengundian dilaksanakan dalam pilihan raya di negara kita," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Semarak Gemilang@Kelab Malaysiaku di Sekolah Menengah Kebangsaan St Xavier di sini semalam.

Menerusi program itu, pelajar diberi peluang untuk melakukan simulasi proses pengundian seperti berbaris mengikut saluran, pengesahan identiti, cara melipat kertas undian dan lain-lain.

Pada majlis itu, Teo turut menyampaikan Pakej Rahmah@Perpaduan Prabayar Internet Mudah Alih kepada pelajar terpilih di sekolah berkenaan.

Sementara itu, Teo berkata setakat 31 Julai lepas, sebanyak 166,458 Pakej Rahmah@Perpaduan Prabayar Internet Mudah Alih yang dilancarkan pada 28 Feb lepas telah didaftarkan di seluruh negara.

Katanya, pakej itu ditawarkan pada harga RM30 dengan data 30 gigabait (GB) untuk tempoh enam bulan dan kelajuan 3 megabait sesaat (Mbps) serta sambutan yang diterima amat menggalakkan.

"Menerusi pakej itu, golongan belia, B40, warga emas dan Orang Kurang Upaya mendapat manfaat perkhidmatan Internet berkelajuan tinggi pada harga yang lebih murah, ia merupakan inisiatif Kerajaan Perpaduan dalam membantu masyarakat mengurangkan kos sara hidup dan memastikan kesalinghubungan digital yang menyeluruh kepada rakyat," katanya.

Beliau berkata menerusi pakej itu juga, pengguna menikmati penjimatan harga sebanyak 50 peratus berbanding pakej sedia ada.

"Langkah penurunan harga itu jelas membuktikan kerajaan memberi perhatian serius terhadap keperluan rakyat untuk menikmati perkhidmatan telekomunikasi pada harga yang lebih murah dan mampu milik," katanya.

-- BERNAMA