JEMPOL: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) meneruskan misi merealisasikan Agenda Nasional Malaysia Sihat dalam kalangan rakyat melalui penganjuran Jelajah Aspirasi Keluarga Malaysia (JAKM) Peringkat Negeri Sembilan.

Program bertemakan "Keluarga Sihat Sejahtera Sepanjang Hayat" itu dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Dataran Seri Jempol, Bandar Seri Jempol pada Sabtu.

Inisiatif JAKM ini dilihat mampu menjadi platform terbaik untuk masyarakat luar bandar mendapatkan maklumat kesihatan.

Antara aktiviti yang dianjurkan termasuk reruai Pasaraya Sihat Bergerak, pemberian maklumat mengenai kesihatan mulut, penjagaan mata, saringan kesihatan secara percuma, kempen pendermaan organ, dan kempen sihat berhenti rokok.

Kalangan pengunjung yang ditemui berharap program seumpama ini dapat diteruskan pada masa hadapan kerana ia mampu memberikan banyak impak positif.

Pengunjung, R.Krisnanmurthi, 57, berkata banyak informasi menarik diperolehnya ketika mengunjungi JAKM.

“Semua maklumat boleh diperolehi menerusi program ini.

"Saya gembira dapat berkunjung ke sini dan terima kasih kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan mereka yang terlibat menjayakan program yang memberi banyak manfaat seperti ini,” katanya yang ditemui Astro AWANI pada Sabtu.

Seorang lagi pengunjung, Muzakwa Harun, 50, berkata dia amat tertarik berkunjung ke JAKM kerana mahu singgah ke reruai Kementerian Kesihatan Malaysia untuk mengenal pasti tahap kesihatannya.

“Terdapat klinik bergerak, pergigian, ujian mammogram, kenal pasti tahap kesihatan, tahap gula,dan tahap tekanan darah tinggi.

"Ini kerana majoriti rakyat di negara kita menderita obesiti. Inisiatif ini sekali gus sesuai untuk laksanakan ujian saringan dan seumpamanya,” katanya.

Bagi Shajaratul Balqis Zulkifli, 18, program JAKM ini memberikan banyak kemudahan kepada rakyat khususnya dalam menjalani ujian saringan kesihatan.

“Dapat menggalakkan semua rakyat datang membuat saringan ujian kesihatan secara percuma.

"Ini kerana seperti yang kita tahu, jika datang klinik pastinya mengambil masa yang lama.

"Makanya inisiatif seperti ini sebenarnya dapat menggalakkanlah penduduk untuk membuat saringan ujian kesihatan itu secara percuma,” katanya.

Bagi Angel Chong Rou, 19, dia tidak melepaskan peluang berkunjung ke JKAM setelah mendengar hebahannya melalui media sosial.

“Jadi program wajar dilaksanakan  pada masa depan kerana ia memberi banyak manfaat, khususnya bagi penduduk luar bandar kerana di sini terdapat pelbagai maklumat mengenai kesihatan yang boleh diperolehi,” katanya.

Selain kaunter khidmat KKM, siri jelajah ini turut melibatkan sebanyak 27 reruai kaunter perkhidmatan pelbagai kementerian, agensi kerajaan persekutuan dan agensi kerajaan negeri yang memberikan khidmat nasihat, sesi bimbingan usahawan serta pemberian bantuan.

Perkhidmatan kaunter bergerak turut disediakan daripada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ Mobile), Klinik Bergerak Pergigian, Pusat Sokongan Sosial Setempat oleh Yayasan Kebajikan Negara, Klinik Kesejahteraan Keluarga Negara, Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) yang menawarkan pelbagai perkhidmatan secara langsung kepada Keluarga Malaysia yang hadir.

Sebanyak 100 gerai jualan usahawan Industri Kecil dan Sederhana (IKS), 10 gerai Citarasa Keluarga Malaysia, 10 trak jualan makanan dan 12 reruai Jualan Keluarga Malaysia yang menawarkan barangan keperluan dengan harga lebih rendah turut mengambil bahagian pada siri jelajah kali ini.

Selain itu, program Padanan Perniagaan (Business Matching) melibatkan 10 syarikat pasaran tempatan, e-dagang, logistik, peruncitan dan koperasi juga dibuka bagi memberi peluang khidmat nasihat secara percuma kepada usahawan tempatan.

Program Jelajah Aspirasi Keluarga Malaysia Negeri Sembilan berlangsung selama tiga hari bermula 7 Oktober, dari jam 9 pagi hingga 9 malam di Dataran Seri Jempol, Bandar Seri Jempol.

JAKM | Pupuk budaya hidup sihat

*Artikel ini adalah kandungan berbayar