Peperiksaan awam termasuk Peperiksaan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) yang dijadual bermula 30 September ini boleh ditangguhkan sekiranya keadaan jerebu berada paras bahaya.

Menurut Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Dr Ahmad Rafee Che Kassim, penangguhan peperiksaan akan dibuat apabila Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencecah bacaan 300.

Katanya, ia akan berkuat kuasa kepada sekolah di seluruh negara walaupun bacaan IPU tersebut hanya direkodkan di satu kawasan sahaja.

“Namun, begitu sekiranya IPU mencapai 300 ke atas yang membawa mudarat kepada murid, maka keutamaannya adalah kesihatan dan keselamatan murid dan peperiksaan akan ditangguhkan.

“Sebagai contoh, sekiranya ada kawasan tertentu yang IPU begitu tinggi yang memaksa kita menangguhkan peperiksaan awam, maka ia akan ditangguhkan di seluruh negara,” katanya di sini, hari ini.


Beliau berkata demikian pada sidang media Taklimat Khas SOP Berkenaan Penutupan Sekolah di Pusat Siswazah, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Hadir sama Timbalan Naib Canselor UKM, Prof. Datuk Dr. Ir Othman A.Karim.

Mengulas lanjut katanya, keputusan penangguhan peperiksaan akan dibuat Pengarah Lembaga Peperiksaan Malaysia bergantung kepada bacaan IPU semasa.

“Sekarang kita tengok di Sri Aman, Sarawak, andai kata keadaan di sana masih tinggi, maka pusat-pusat peperiksaan di situ perlu ditangguhkan. Maka, seluruh negara perlu berbuat demikian (tangguh peperiksaan),” ujarnya.

Setakat jam 1 petang, 20 kawasan di seluruh negara mencatatkan bacaan tidak sihat, di mana Kuching mencatatkan bacaan IPU tertinggi iaitu 165.