KANGAR: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Perlis berjaya mematahkan cubaan menyeludup 2,001 liter minyak diesel dianggarkan bernilai RM4,302.15 ke negara jiran dalam tiga rampasan berasingan pada 24 April lepas.

Pengarah Kastam Perlis Ismail Hashim berkata rampasan pertama sebanyak 1,920 liter diesel bernilai RM4,128 yang dilakukan sepasukan anggota Kastam Cawangan Penguatkuasaan Kuala Perlis di Laluan Eskport Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQS) Bukit Kayu Hitam, Kedah pada 9.30 pagi.

"Pemeriksaan dibuat ke atas sebuah lori treler bernombor pendaftaran Thailand dan hasil pemeriksaan mendapati kenderaan itu membawa tangki bahan api tambahan yang berisi cecair disyaki minyak diesel," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata modus operandinya ialah lori treler tersebut dipercayai digunakan bagi menyeludup diesel yang diperoleh dari stesen minyak sekitar Bukit Kayu Hitam menggunakan tiga tangki khas yang diubah suai untuk dibawa ke Bangkok, Thailand.

Menurutnya pemandu lori treler lelaki warga Thailand berusia 40 tahun, ditahan sebelum dilepaskan dengan jaminan Kastam sebanyak RM2,000.

Ismail berkata dua lagi rampasan diesel dipercayai juga untuk diseludup ke negara jiran, melibatkan 81 liter bernilai RM174.15 yang dibuat sepasukan anggota Kastam Cawangan Penguatkuasaan Padang Besar di Laluan Eksport ICQS Padang Besar terhadap dua kenderaan pikap jenis Toyota Hilux pada 10.30 pagi.

"Hasil pemeriksaan terhadap sebuah daripada kenderaan pikup tersebut menemui minyak diesel diisi dalam dua botol dan tiga beg plastik (48 liter diesel bernilai RM103.20) yang disorok di bawah tempat duduk penumpang bahagian belakang serta tempat letak kaki pemandu dan penumpang hadapan.

"Pemeriksaan terhadap sebuah lagi kenderaan pikap itu menemui minyak diesel dalam 12 botol dan tiga beg plastik (33 liter diesel bernilai RM70.95) yang disorok di bawah tempat duduk penumpang bahagian belakang dan ruangan enjin kenderaan tersebut," katanya.

Ismail berkata dua pemandu lelaki warganegara Thailand masing-masing berusia 34 tahun dan 44 tahun ditahan dan dilepaskan dengan jaminan kastam sebanyak RM1,500 setiap seorang, manakala ketiga-tiga kes itu disiasat di bawah Seksyen 135(1)(e) Akta Kastam 1967.

Dalam pada itu, Ismail berkata pihaknya turut merampas 154 botol atau 42.35 liter minuman keras yang dipercayai tidak berkastam di Lorong Import, Unit Pemeriksaan Rapi ICQS Padang Besar pada 7.30 malam, 6 Mei lepas selepas memeriksa sebuah kereta jenis Proton Wira dipandu wanita Malaysia berusia 43 tahun.

"Kesemua minuman keras tersebut dianggarkan bernilai RM616 dan cukai RM876.84," katanya.

-- BERNAMA