JOHOR BAHRU: Kerajaan negeri meluluskan peruntukan sebanyak RM500,000 bagi kerja-kerja pembinaan Kuil Shree Maha Mariamman Paripalana Saba, Pasir Gudang, di sini.

Mengumumkan perkara itu, Menteri Besar Johor Datuk Onn Hafiz Ghazi berkata kuil yang berusia 105 tahun itu pada asalnya terletak di Blue River Estate, Pasir Gudang namun telah dipindah beberapa kali sebelum kekal bertapak di kawasan terkini.

Beliau berkata kerajaan negeri turut meluluskan permohonan komuniti tempatan bagi mengadakan tapak khairat kematian masyarakat India di Tanjung Langsat.

"Saya berkesempatan melawat Kuil Shree Maha Mariamman Paripalana Saba di Pasir Gudang dan turut diberi taklimat oleh jawatankuasanya mengenai pemindahan kuil tersebut.

"Oleh itu, kerajaan negeri bersetuju mengumumkan peruntukan RM500,000 bagi kerja pembinaan kuil ini. Yakinlah bahawa kerajaan negeri akan terus komited dalam memberikan kesejahteraan kepada semua Bangsa Johor untuk kini dan masa akan datang," katanya menerusi hantaran di Facebooknya.

Beliau turut menzahirkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Alam Sekitar, Warisan dan Budaya negeri K. Raven Kumar dan Datuk Bandar Majlis Bandaraya Pasir Gudang Datuk Asman Shah Abd Rahman yang turut hadir dalam lawatan ke kuil berkenaan.

-- BERNAMA