RANTAU PANJANG: Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) telah menerima 33,244 permohonan kes daftar lewat sijil kelahiran (DLSK) sejak 2018 hingga Februari lepas, kata Ketua Pengarahnya Datuk Ruslin Jusoh.

Beliau berkata rata-rata kes DLSK melibatkan kurang kesedaran ibu bapa sebaik kelahiran mereka apabila membiarkan anak-anak tanpa sebarang dokumen.

"Sepatutnya menjadi kewajipan ibu bapa untuk mendaftarkan anak-anak yang dilahirkan di Malaysia tidak kira sama ada anak-anak tersebut adalah hasil daripada perkahwinan yang berlaku di Malaysia ataupun perkahwinan di sempadan.

"Di Kelantan pula, sebanyak 1,667 permohonan kes DLSK diterima sejak 2018 hingga tahun lepas (2020). Permohonan lewat ini berpunca daripada perkahwinan luar negara yang tidak didaftarkan di Malaysia, penceraian, kecuaian ibu bapa dan anak tidak sah taraf," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Program Menyemai Kasih Rakyat (Mekar) di Kampung Petai Dusun, Baroh Pial di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Ketua Pengarah Operasi JPN Badrul Hisham Alias, Pengarah JPN Kelantan Asrehan Ab Razak serta Timbalan Pengarah Pendidikan Sektor Perancangan dan Pengurusan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Jabatan Pendidikan Kelantan Mohamad Abd Wahab.

Mengulas lanjut, Ruslin berkata terdapat 225 pejabat JPN di seluruh negara yang memberi kemudahan kepada ibu bapa sekiranya mempunyai masalah seperti jarak rumah yang jauh serta menghadapi masalah kewangan untuk hadir ke pejabat.

"Sekiranya ada individu atau keluarga yang mempunyai masalah kewangan mereka boleh merujuk kepada JPN dan kami akan menghantar pasukan serta panel yang turun padang tiga atau empat bulan sekali.

"Ketua masyarakat seperti penggawa dan imam boleh memainkan peranan melaporkan kes seumpama ini kepada pihak kami," katanya.

Sementara itu, ibu tunggal sembilan anak, Halimah Ahamad, 46, bersyukur selepas lebih 10 tahun menanti, hasrat empat anaknya memiliki sijil kelahiran akhirnya tercapai.

"Masalah kemiskinan dan kesukaran untuk bergerak berikutan tidak mempunyai kenderaan serta bekas suami tidak memberi kerjasama kepada keluarga selepas berpisah menyebabkan empat anak saya, Che Nor Shafikah Che Amat Mudi, 10, Che Mohamad Adam, 8, Che Nor Amiera, 6, dan Che Nur Alisha, 4, tercicir untuk mendapat sijil kelahiran," katanya sambil menambah lima lagi anaknya memiliki sijil kelahiran.

-- BERNAMA