SHAH ALAM: Seorang jurulatih di sebuah pusat seni mempertahankan diri di Shah Alam ditahan polis kerana dipercayai mencabul empat kanak-kanak perempuan berusia tujuh hingga sembilan tahun dalam beberapa kejadian berasingan, tahun ini.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Mohd Iqbal Ibrahim berkata, pihaknya menerima laporan pertama daripada salah seorang ibu mangsa berusia sembilan tahun, pada Khamis lalu.

Memetik laporan itu, beliau berkata, kanak-kanak berkenaan dicabul suspek ketika dia berada di tandas di pusat mempertahankan diri itu.

"Setakat ini kita menerima empat laporan berkait kejadian yang melibatkan empat mangsa," katanya dalam kenyataan di sini, pada Sabtu.

Mohd Iqbal menambah, siasatan lanjut mendapati kejadian dipercayai berlaku antara September dan Oktober ini.

Katanya, suspek yang berusia 20 tahun itu bekerja sebagai tenaga pengajar di pusat berkenaan sejak setahun yang lalu.

Beliau memberitahu, suspek ditahan di sebuah pusat beli belah di Shah Alam dalam tempoh dua jam tujuh minit selepas menerima laporan.

"Kita tahan lelaki itu kira-kira pukul 4 petang pada Khamis lalu,"ujarnya.

Suspek yang juga seorang pelajar sebuah kolej swasta di Lembah Klang itu kini direman empat hari bermula Jumaat.

Beliau memberitahu, kes itu disiasat mengikut  Seksyen 14 (a)  Akta Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak (AKSTK) 2017.

Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat lanjut diminta menghubungi mana-mana balai polis berhampiran atau pegawai penyiasat Inspektor Muhammad Naqiuddin Nawawi di talian 012-3848103 dengan segera.