KUALA LUMPUR: Kadar insiden kemiskinan tegar di Sabah dianggarkan sekitar enam kali ganda berbanding peratusan di peringkat nasional.

Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli berkata, insiden kemiskinan tegar di negeri itu masih berada pada tahap yang tinggi iaitu 1.2 peratus berbanding kadar kemiskinan nasional 0.2 peratus berdasarkan Laporan Survei Pendapatan dan Perbelanjaan Isi dan Kemudahan Asas 2022.

Memberitahu Dewan Rakyat, beliau berkata Tongod menjadi daerah yang merekodkan kadar insiden kemiskinan tegar paling tinggi di negeri itu iaitu sebanyak 5.9 peratus.

Selain Tongod, tujuh lagi daerah yang dikategorikan termiskin di Sabah ialah  Beluran (5 peratus); Pintas (4.8 peratus); Kinabatangan (4.6 peratus); Kota Marudu (4 peratus); Tuaran (2.6 peratus); Ranau (2.4 peratus); serta Lahad Datu (2.4 peratus).

"Jadi kita boleh bandingkan bagaimana keadaan di seluruh negara hanya lah 0.2 peratus dari segi insiden kemiskinan tegar, tetapi di Sabah (kadarnya) lebih kurang enam kali ganda lebih tinggi daripada kadar nasional.

"Tetapi mengambil kira di lapan daerah termiskin itu, kadar itu melebihi 10 kali ganda. Sebab itu kerajaan, saya sudah maklumkan salah satu sebab mengapa kita meluncurkan PADU (Sistem Pangkalan Data Utama) kerana kita tahu, kita tak boleh lagi bergantung seperti kaedah lama, iaitu menunggu orang miskin datang kepada kita," katanya pada sesi Pertanyaan-Pertanyaan Lisan di Dewan Rakyat pada Khamis.

Beliau menjawab pertanyaan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal (Warisan-Semporna) yang meminta menyatakan jumlah keseluruhan miskin tegar di Malaysia dan lapan daerah di Sabah dikategorikan termiskin di Malaysia setakat Januari 2024 berbanding Januari 2023.

Selain itu, Mohd Shafie turut meminta menyatakan inisiatif serta bantuan yang diberikan kepada mereka dan program-program ini akan dipantau sehingga golongan tersebut berjaya keluar daripada julat pendapatan miskin tegar.

Menjawab lanjut, Rafizi (PH-Pandan) berkata langkah jangka panjang yang sedang dilakukan ialah menstruktur semula ekonomi dan menambah infrastruktur di Sabah bagi meningkatkan hasil ekonomi penduduk.

"Kalau jangka masa pendek kita sedia maklum seperti Sumbangan Tunai Rahmah, Sumbangan Asas Rahmah dan subsidi itu terus ditingkatkan.

"Bagi jangka masa sederhana, di bawah bidang kuasa yang mana sebahagiannya diusahakan oleh Kementerian Ekonomi, kita mewujudkan program-program penjanaan pendapatan terutama secara berskala besar dan berkomuniti," katanya lagi.

Pada September 2022, media melaporkan lapan daerah termiskin di Sabah ialah Tongod, Pitas, Telupid, Beluran, Kota Merudu, Kota Belud, Kudat dan Nabawan.

Dalam pada itu, Rafizi berkata di bawah Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR), kementerian dengan kerjasama Kerajaan Sabah memberi tumpuan kepada sektor pertanian bagi membantu golongan miskin di negeri itu.

Jelas beliau, dalam tempoh setahun Program Usahawan Tani (INTAN), Kerajaan Sabah memberikan tanah berkeluasan 504 ekar kepada seramai 390 keluarga miskin tegar di lapan daerah termiskin bagi mengusahakan pertanian.