JOHOR BAHRU: Seorang kanak-kanak lelaki terpaksa menahan sakit lima hari kerana melecur di separuh bahagian badannya akibat bermain api di timbunan sampah berhampiran rumahnya di Kampung Parit Kuchi, Pontian Jumaat lalu.

Ketua Polis Daerah Pontian, Superintendan Mohd Shofee Tayib berkata, mangsa berusia 9 tahun itu, tidak dibawa ke hospital oleh ibu bapanya untuk mendapatkan rawatan, meskipun terdapat kesan terbakar dari bawah bahagian ketiak hingga pahanya.

Katanya perkara itu terbongkar selepas seorang pengadu yang merupakan rakan kepada ibu mangsa membuat laporan di Balai Polis Pontian.

"Pengadu mengetahui mengenai perkara itu menerusi kumpulan WhatsApp keluarga apabila nampak gambar anak lelaki kepada kenalannya. 

"Pengadu mendapati budak tersebut tidak dibawa oleh ibu bapanya ke mana-mana hospital untuk mendapatkan rawatan dan kanak-kanak tersebut masih lagi berada di rumahnya tanpa ada sebarang rawatan. 

"Pengadu bersama ibu serta suami telah melawat budak tersebut di rumahnya dan telah menasihatkan ibu bapa mangsa supaya membawa anaknya ke hospital untuk menerima rawatan. 

"Laporan dibuat kerana pengadu tidak berpuas hati dengan ibu bapa mangsa yang masih membiarkan anaknya tidak menerima rawatan walaupun lima hari berlalu. Sehingga laporan ini dibuat, luka mangsa semakin teruk dan lukanya sudah mula berbau," katanya dalam kenyataan hari ini. 

Jelas Mohd Shofee, laporan dibuat untuk tindakan selanjutnya kepada pihak polis kerana pengadu mengesyaki ada berlakunya pengabaian kanak-kanak.

Katanya, semasa anggotanya sampai ke lokasi kejadian, mendapati mangsa dalam keadaan tidak berpakaian berada di luar rumah untuk dibawa ke hospital oleh keluarganya.

"Hasil pemeriksaan awal ke atas anggota badan mendapati terdapat kesan terbakar dan melecur di beberapa bahagian seperti di bahagian kanan badan hingga ke kaki, bahagian lengan kiri, kedua-dua bahagian dalam peha, bahagian telinga kanan. 

"Semasa kejadian ibu kandung mangsa berada di dalam rumah terdengar bunyi letupan di luar dan nampak kelibat mangsa berlari dalam keadaan baju dan seluarnya terbakar menuju dan terjun ke dalam parit di hadapan rumah.

"Bapa mangsa telah membantu memadamkan api di baju mangsa dan membawanya masuk ke dalam rumah. Ibu bapa mangsa hanya membeli ubat tahan sakit dan ubat sapu di farmasi dan tidak membawa mangsa ke hospital.

"Mangsa telah dibawa ke Hospital Pontian menaiki ambulans untuk menjalani pemeriksaan lanjut. Mangsa kini dalam keadaan stabil dan akan dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru untuk rawatan selanjutnya," katanya.

Menurut beliau, ibu bapa mangsa berusia 36 dan 33 tahun telah ditahan pada jam 2 pagi pada Selasa untuk diambil keterangan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen  31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001.