Selepas tiga minggu kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS), MH370, Malaysia masih dikritik mengenai radar tenteranya yang dikatakan telah mengesan sebuah pesawat yang tidak dikenali, namun didakwa tidak mengambil sebarang tindakan ketika itu.

Dalam rancangan Agenda AWANI pada Sabtu, bekas pegawai Tentera Udara Diraja Malaysia, Kapten Abdul Rahmat Omar Tun Mohd Haniff mempertahankan tindakan itu.


Katanya, pihak tentera udara memang telah mengesan pesawat MH370 pada malam itu dan telah membuat satu penilaian bahawa trek, atau laluan, yang diambil pesawat itu tidak membahayakan.

“Untuk MH370, saya jangkakan mereka telah menyatakan itu bukan satu ancaman, disebabkan itu, mereka teruskan merakam laluan MH370,” kata Penyiasat Insiden & Pengurus Kanan Korporat Sapura Kencana itu.

Kapten Abdul Rahmat juga menerangkan proses yang perlu diambil tentera udara apabila mengesan sesebuah pesawat yang tidak dikenali, dan bagaimana ia menentukan sama ada perlunya menggerakkan pesawat pejuang negara ini.


Kapten Abdul Rahmat yang juga dikenali sebagai Seademon pernah menulis di laman blognya tentang tidak adilnya Tentera Udara dikritik berkaitan insiden radar itu.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan pesawat telah diterbangkan sedemikikan untuk mengelakkan daripada dikesan oleh radar-radar yang lain, dengan melalui kawasan yang langsung tidak mempunyai radar.