ALOR SETAR: Kementerian Dalam Negeri (KDN) merampas 6,914 unit al-Quran tanpa kelulusan Lembaga Pengawalan dan Pelesenan Pencetakan Al-Quran (LPPPQ) termasuk buku yang dikenakan Perintah Larangan bernilai RM563,370 di negeri ini.

Setiausaha Bahagian Penguatkuasaan dan Kawalan KDN Nik Yusaimi Yussof berkata rampasan dibuat di kedai jualan dan stor penyimpanan bahan itu di Pendang, dekat sini, kira-kira pukul 11 pagi pada 13 November.

Katanya, operasi berkenaan dijalankan oleh sepasukan anggota bahagian berkenaan dari Ibu Pejabat KDN Putrajaya dengan kerjasama KDN Kedah.

Katanya rampasan membabitkan 2,874 unit naskah al-Quran atas kesalahan di bawah Seksyen 8 (1) Akta Pencetakan Teks Al-Quran 1986 dan 4,024 unit bahan al-Quran atas kesalahan di bawah Seksyen 14 (1) akta sama.

"Turut dirampas 16 naskah bahan penerbitan berbentuk buku kerana kesalahan di bawah Seksyen 7 (1) dan Seksyen 8 (2) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984. Kebanyakan bahan itu berasal dari Indonesia," katanya pada sidang media di Bangunan KDN Kedah di sini hari ini.

Nik Yusaimi berkata rampasan itu dibuat berdasarkan maklumat dan risikan yang dijalankan sejak 2018 sehingga membawa kepada serbuan ke atas premis tersebut menerusi 'Ops Naskhah' yang dilancarkan di seluruh negara pada 1 Oktober lepas.

"Sejak 2018 lagi kita telah kesan dan kita buat risikan, cuma dalam proses risikan itu ada halangannya sehinggalah kita mendapat satu kesahihan, maka kita telah ke premis menyimpan bahan-bahan tersebut," katanya.

Beliau berkata seorang lelaki berumur lingkungan 40-an dipercayai penjual dan pengedar bahan itu turut ditahan untuk diambil keterangan sebelum dilepaskan.

Katanya, lelaki itu disyaki aktif menjual al-Quran berkenaan secara dalam talian.

"Kita akan susun untuk membuka kertas siasatan dan berbincang dengan Timbalan Pendakwa Raya untuk (lelaki itu) dibawa ke mahkamah, dalam proses siasatan itu saya percaya kita akan mendapat maklumat tambahan," katanya.

Nik Yusaimi dalam pada itu, menasihati masyarakat berhati-hati dengan hanya menjual, membeli, memiliki dan membaca al-Quran diperakui LPPPQ yang mempunyai hologram KDN.