MELAKA: Kebenaran menunaikan solat Jumaat secara sementara di 228 buah surau di seluruh negeri Melaka yang dikeluarkan sebelum ini susulan pandemik COVID-19, di hentikan berkuat kuasa 19 Ogos ini.

Mufti Melaka, Datuk Abdul Halim Tawil berkata, keputusan itu dibuat selaras dengan syor daripada Jawatankuasa Fatwa Negeri yang bersidang pada 27 Jun lalu.

“Ini bermakna 12 Ogos 2022 adalah Jumaat terakhir bagi semua surau yang berkenaan dan selepas tarikh tersebut semua anak kariah hendaklah kembali mendirikan solat Jumaat di masjid kariah,”katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Penamatan kebenaran sementara solat Jumaat di surau-surau berkenaan, kata beliau, dibuat berdasarkan beberapa justifikasi termasuk ruang masjid masih boleh menampung kapasiti jemaah dalam satu-satu masa.

“Di samping mengimarah dan meninggikan syiar Islam di masjid-masjid serta mengukuhkan perpaduan dalam kalangan masyarakat setempat melalui penglibatan bersama dalam aktiviit-aktiviti masjid," kata beliau hari ini.

Bagaimanapun, kata Abdul Halim, hanya dua surau yang masih diberi kebenaran sementara untuk mendirikan solat Jumaat iaitu di Kampung Serkam Darat dan Kampung Gelam berikutan masjid kariah itu sedang diubah suai serta dalam proses pembinaan semula.

Katanya, pihaknya turut berterima kasih kepada semua jawatankuasa surau yang bertanggungjawab membolehkan lebih ramai umat Islam di negeri ini mendirikan Jumaat dalam tempoh COVID-19.

“Bagi pihak Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka dan kerajaan negeri, saya mengambil kesempatan ini mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua surau yang telah mengambil tanggungjawab mendirikan Jumaat walaupun secara sementara dalam tempoh COVID-19 ini.

“Semoga keputusan ini dapat meningkatkan martabat dan syiar Islam di negeri ini dan mengukuhkan perpaduan dan kesatuan ummah dalam negeri Melaka,” tambahnya.