PUTRAJAYA: Isu pengangguran, graduan kehilangan pekerjaan, meningkatkan kemahiran belia dan pembangunan sukan antara yang akan diberikan perhatian Menteri Belia dan Sukan yang baharu, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.

Jelasnya, pelbagai usaha dan perancangan akan dilaksanakan dalam menggerakkan fokus kementerian terhadap golongan belia. 

"Tentunya saya dan Timbalan Menteri ada pelbagai idea untuk diketengahkan, apa yang perlu difokuskan kepada KBS, terutama sekali untuk pencapaian 100 hari yang telah disebut Perdana Menteri.

"Jika kita boleh kongsi, ada pelbagai idea untuk cari jalan.  Di waktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak tahun 2020 sehingga sekarang, banyak peluang pekerjaan telah terbantut, graduan menganggur.

"Maka pembinaan insan ini (perlu) diberi fokus, begitu juga dengan latihan kepada anak-anak muda kita, dari segi upskilling dan reskilling, ini fokus saya nak berikan," katanya dalam sidang media petang ini.

Dalam pada itu, tambah Ahmad Faizal, tumpuan juga akan diberikan dalam membentuk keluarga muda Malaysia.

"(Konsep) Keluarga Malaysia amat menarik, saya cukup seronok kerana di Malaysia saya fikir mungkin kurang kasih sayang, jadi kita nak tambahkan lagi kasih sayang kepada negara, bendera kita, penghormatan dan pemahaman rukun negara.

"Jadi pada saya, KBS lebih memberi fokus keluarga muda Malaysia, anak muda, ibu bapa muda dan juga atlet yang boleh membawa pengaruh kepada anak-anak muda untuk membawa ke arah patriotisme," katanya lagi.

Kabinet | Sidang media Menteri Belia dan Sukan


Dalam bidang sukan pula beliau menjangkakan mutu sukan negara terutamanya bola sepak dapat dipertingkatkan dengan kerjasama pelbagai pihak.

"Saya berpandangan bola sepak kalau kita boleh bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan dan pihak sekolah, boleh kita dapat bakar baharu dari peringkat sekolah rendah seperti pelajar usia 7,8 dan 9 tahun.

"Peminat tegar bola sepak dapat melihat perubahan ketara jika kita fokus, tanpa kita fikir siapa perlu ke depan.

"Bukan sahaja di Perak, saya berbangga kalau sukan seperti Johor Darul Takzim (JDT) berjaya di peringkat Asia, saya berbangga jika pasukan lain, Pahang kembali menjadi pasukan hebat. Semua pasukan akan dapat pertingkatkan mutu permainan mereka," katanya lagi.

Terdahulu, Ahmad Faizal dan Timbalan Menterinya, Datuk Seri Ti Lian Ker tiba kira-kira jam 5.14 petang tadi di Kementerian Belia dan Sukan di sini selepas mengangkat sumpah jawatan di Istana Negara.

Beliau turut meluangkan masa kira-kira 10 minit berbual bersama atlet paralimpik Malaysia menerusi sidang video. 

Antara yang dilihat hadir dalam dalam sidang berkenaan, Presiden Majlis Paralimpik Malaysia (MPM), yang juga Chef de Mission ke Paralimpik Tokyo, Datuk Seri Megat D Shahriman Zaharudin dan pemenang pingat emas acara powerlifting dalam kelas 72 kilogram, Bonnie Bunyau Gustin.