KUALA LUMPUR: Kelulusan Rang Undang-Undang (RUU) Tabung Angkatan Tentera (Pindaan) 2022 di Dewan Rakyat pada Isnin lepas menandakan satu permulaan baharu bagi Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dalam agenda transformasinya.

Ketua Pegawai Eksekutif LTAT Datuk Ahmad Nazim berkata langkah itu akan membolehkan agensi tersebut melakukan transformasi ke arah menjadi sebuah dana persaraan yang kompetitif dan mampan serta berupaya memelihara kedudukan sosioekonomi kepada hampir 120,000 warga Angkatan Tentera Malaysia.

"Kelulusan yang diperoleh di Dewan Rakyat merupakan satu detik bersejarah sempena ulang tahun LTAT yang ke-50 sejak penubuhannya pada tahun 1972.

"Pindaan ini menambah baik dan memperkukuh empat aspek penting kepada anggota tentera dan juga LTAT iaitu melindungi wang caruman anggota tentera melalui jaminan kerajaan yang diperkenal sebagai cadangan pindaan," menurutnya dalam kenyataan hari ini.

Meskipun ia turut diwujudkan bagi memperkukuh tadbir urus korporat LTAT dengan menambahkan lagi kepakaran yang berpengalaman dan berkelayakan, Ahmad berkata pindaan itu akan membantu meningkatkan perlindungan sekuriti sosial dengan pencarum dibenarkan mencarum tanpa had, diberi fleksibiliti pengeluaran dan mereka juga boleh memilih untuk mengekalkan caruman selepas menamatkan perkhidmatan.

"Ia juga membolehkan penyusunan semula portfolio pelaburan LTAT bagi memastikan LTAT dapat terus membayar dividen di tahap yang kompetitif dan mampan seperti dana-dana persaraan lain," katanya.

Ahmad turut memanjangkan penghargaan Ahli Lembaga Pengarah serta barisan pengurusan LTAT kepada Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein atas sokongan penuh beliau terhadap pindaan itu serta setiap Ahli Dewan Rakyat yang menyertai perbahasan dan menyokong kelulusan rang undang-undang ini.

Rang undang-undang itu, yang mengandungi 12 perkara, telah dibentangkan oleh Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz dan diluluskan di Dewan Rakyat selepas dibahaskan oleh 15 Ahli Parlimen.

Semasa menggulung perbahasan rang undang-undang itu, Ikmal Hisham berkata fokus utama pindaaan ialah memastikan caruman dalam dana itu adalah terjamin, selamat dan terpelihara.

Rang undang-undang itu akan dibawa ke Dewan Negara untuk diluluskan sebelum memohon perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk menjadi sebahagian daripada RUU Negara.

-- BERNAMA