KUALA LUMPUR: Laporan Kemajuan Projek Pembinaan Kapal Peronda Generasi Kedua - Kapal Tempur Pesisir (LCS) adalah antara empat laporan yang akan dibentangkan pada Mesyuarat Ketiga Dewan Rakyat, yang dijadual bersidang bermula 9 Okt ini, kata Datuk Mas Ermieyati Samsudin.

Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) itu berkata pembentangan laporan kemajuan projek LCS di bawah Kementerian Pertahanan pada 9 Okt itu adalah bagi tempoh Oktober 2022 hingga Mei 2023.

Beliau berkata selain laporan LCS, pihaknya juga akan membentangkan laporan Terimaan dan Bayaran Obligasi Sosial Perjanjian Konsesi Pengurusan Industri Padi dan Beras Negara di bawah Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan yang dijadual pada 11 Okt.

"Manakala, pembentangan bagi Laporan Pengurusan Wabak COVID-19: Vaksin Luput Tempoh Hayat, Peralatan Ventilator Tidak Dapat Digunakan dan Lebihan Personal Protective Equipment serta Laporan Menteri Kewangan (Diperbadankan) - FELCRA Berhad pula masih belum ditetapkan tarikh," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Mesyuarat Ketiga Dewan Rakyat akan berlangsung dari 9 Okt hingga 30 Okt.

Mas Ermieyati berkata PAC juga akan mengadakan lawatan kerja bersama Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Johari Abdul ke tapak pembinaan projek LCS di Lumut, Perak bagi meninjau kemajuan projek itu pada 5 Okt ini.

Beliau berkata lawatan itu bagi memberi pencerahan kepada Johari, berhubung laporan Kemajuan Projek Pembinaan Kapal Peronda Generasi Kedua LCS sebelum dibentangkan di Dewan Rakyat pada tarikh yang telah ditetapkan.

"PAC berharap Tan Sri Johari Abdul mempertimbangkan supaya Laporan PAC berhubung Kemajuan Projek Pembinaan LCS dibahaskan di Dewan Rakyat selepas dibentangkan," katanya.

Dalam kenyataan sama, beliau berkata hari ini PAC telah selesai mengadakan prosiding keempat bagi isu Pengurusan Wabak COVID-19: Vaksin Luput Tempoh Hayat, Peralatan Ventilator Tidak Dapat Digunakan dan Lebihan PPE.

Beliau berkata pihaknya berpuas hati dengan kerjasama semua saksi dan akan memasukkan keterangan serta penjelasan saksi ke dalam Laporan PAC berhubung isu tersebut untuk dibentangkan pada Mesyuarat Ketiga Dewan Rakyat kelak.

Hadir memberi keterangan ialah Ahli Parlimen Ayer Hitam Datuk Seri Wee Kang Siong, bekas Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan (KKM) Datuk Seri Dr Chen Chaw Min, Setiausaha Bahagian (Perolehan dan Penswastaan) KKM Mohd Fauzee Abd Majid dan bekas Pengarah Urusan Pharmaniaga Berhad Datuk Farshila Emran.

Sementara itu, Mas Ermieyati yang juga Ahli Parlimen Masjid Tanah berkata PAC akan menyambung prosiding berhubung isu FELCRA Berhad yang dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2021 Siri 2 bagi mendapatkan keterangan dan penjelasan daripada mantan Timbalan Ketua Setiausaha Perbendaharaan (Pelaburan) dan syarikat WZR Group Datuk Mohmad Isa Hussain sebelum memuktamadkan laporan mengenai perkara tersebut.

"PAC telah mendengar keterangan dan penjelasan daripada dua bekas Pengerusi FELCRA Berhad iaitu Datuk Tajuddin Abdul Rahman dan Datuk Bung Mokhtar Raden pada 18 Sept (Isnin) berhubung isu ini," katanya.

-- BERNAMA