"Kami mahu ubah persepsi majikan kepada graduan Universiti Malaya (UM) selepas insiden rempuh pintu pagar tempoh hari."

Itu pengakuan Pengarah Kempen UM: Masih Ada Yang Sayang Mahasiswa Prihatin Universiti Malaya, Muhammad Ashraf Mohamad Kasim, yang melihat penganjurannya mewakili bakal graduan yang 'bersih' sebelum memasuki alam pekerjaan tidak lama lagi.

"Mahasiswa pada masa kini dianggap sebagai golongan yang sangat berpengaruh dalam memberikan pandangan dan pendapat kepada kepimpinan negara.

"Mereka dilihat oleh masyarakat sebagai pemimpin masa hadapan.

"Namun begitu, peristiwa merempuh pintu pagar utama UM baru-baru ini dilihat sebagai satu perbuatan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh mahasiswa yang berintelektual tinggi," katanya kepada Astro AWANI di sini hari ini .

Minggu lalu, sekurang-kurangnya 1,000 mahasiswa dan mahasiswi merempuh masuk pintu pagar Universiti Malaya UM untuk menghadiri acara pidato Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kumpulan pelajar itu, termasuk Professor Undang-undang UM Prof Azmi Sharom, merempuh pintu pagar universiti apabila pihak keselamatan UM menutup pintu itu untuk menghalang para pelajar keluar atau masuk ke kawasan kampus.




Risalah Kempen UM: Masih Ada Yang Sayang Mahasiswa Prihatin Universiti Malaya diedar kepada mahasiswa universiti itu pada hari pelancarannya - Gambar Astro AWANI

Kata Muhammad Ashraf, sebagai tanda simbolik, wakil kempen di setiap kolej kediaman akan melakukan 'road show' adn mengutip derma pembinaan pagar baru.

"Ia simbolik sahaja, kita bukan mensasarkan kutipan tetapi semangat sayangkan universiti dan tidak mahu tempat belajar kami dijajah anasir luar," jelasnya.

Ujarnya, selepas insiden itu, mayarakat memberi pelbagai persepsi mengenai peristiwa tersebut.

"Pelbagai persoalan mula dilemparkan oleh mereka antaranya 'Adakah ini pemimpin masa hadapan negara?' dan 'Di mana adab dan sopan seorang bakal pemimpin negara?'.

"Lebih merisaukan adakah bakal majikan kami di luar sana telah bersedia untuk menerima para graduan dari UM jika sikap pelajar yang terlalu agresif dan suka berdemonstrasi di jalanan," katanya.

Ujarnya, fokus kempen yang berakhir dalam masa dua minggu itu dilihat bagi memelihara dan mengembalikan semula nama baik dan maruah varsiti perdana ini.

"Golongan ini mungkin dilihat sebagai 'Silent Group' yang dianggap tidak mengambil peduli isu-isu semasa kampus.

"Namun begitu, apabila tragedi ini berlaku, ianya menjadi satu kesedaran kepada golongan ini untuk bangkit menyatakan pendirian kami.

'Kami sudah muak dengan politik kampus yang akhirnya mencemarkan nama baik dan imej UM," jelasnya.




Pengucapan terbuka sempena Kempen UM: Masih Ada Yang Sayang Mahasiswa Prihatin Universiti Malaya diedar kepada mahasiswa universiti itu pada hari pelancarannya - Gambar Astro AWANI

Tegasnya, gerakan ini juga tidak berasaskan kepada mana-mana fahaman politik kampus.

"Satu pertandingan mereka bentuk 'Pagar Baru' akan diadakan dan terbuka kepada seluruh mahasiswa UM.

"Kemuncak kepada kempen ini, satu aktiviti 'Walk for Peace' bagi mengumpul semua warga varsiti dalam satu acara yang diberi nama sebagai 'Himpunan Mahasiswa'," ujarnya.

Ujarnya, laman Facebook www.facebook.com/UMMasihAdaYangSayang juga diwujudkan selain meminta orang ramai memberi 'like' sebagai tanda sokongan.