KUALA LUMPUR: Sebelum mudah membuat rumusan kurang tepat, adalah elok untuk semua orang memahami dengan jelas bahawa terdapat dua jenis pokok ganja yang mana bukan kedua-duanya memberikan kesan khayal atau ‘high’ dan negatif.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Penyelidikan Sains Ketagihan Universiti Malaya (UMCAS), Dr Khafidz Mohd Ishak, ada ganja betina yang dipanggil ‘marijuana’ manakala ganja jantan pula dikenali sebagai ‘hemp’.

Kedua-dua spesis berkenaan, jelas beliau, mengandungi dua bahan psikoaktif utama iaitu tetrahydrocannabinol (THC) dan cannabidiol (CBD) tetapi dalam jumlah yang berbeza.

“THC ini yang menyebabkan seseorang pengguna itu rasa ‘high’ kalau kandungannya tinggi.

“Spesis ganja betina atau ‘marijuana’ mengandungi kandungan THC yang tinggi antara 10 hingga 35 peratus, sementara spesis jantan atau ‘hemp’ hanya mengandungi tidak lebih daripada 0.3 peratus THC.

“Maknanya kita tidak boleh pukul rata, betul ia pokok ganja tapi ia terbahagi kepada dua dan jenis ‘hemp’ ini yang kita gunakan untuk perubatan,” kata Dr Khafidz ketika diwawancara oleh Nazri Kahar
dalam program Agenda AWANI.

Selain mengandungi kandungan CBD yang lebih tinggi dan banyak digunakan untuk merawat penyakit seperti kemurungan, sawan, epilepsi dan keresahan, pokok ganja ‘hemp’ juga menjadi bahan asas kepada lebih 20,000 produk industri antaranya kertas, kain, tali dan bahan gentian.

Namun begitu, tegasnya, perjalanan kita masih jauh untuk menjadikan ganja ‘hemp’ itu sebagai sebuah industri yang terkawal selia.

Justeru, katanya, adalah lebih elok ketika ini kita memberi tumpuan khusus untuk menggunakannya untuk tujuan perubatan dahulu.

Ikuti rakaman temu bual penuh bersama Dr. Khafidz dalam program Agenda AWANI di sini:

Ganja untuk perubatan? Kenali dua spesis ganja - Pakar


Agenda AWANI: Kaji kebaikan ganja untuk perubatan