SEREMBAN: Kerajaan terpaksa membelanjakan RM4.9 bilion setahun bagi melaksanakan usaha menangani penyakit diebetes dalam negara, yang dillihat begitu membimbangkan, dan dianggarkan ketika ini 3.9 juta rakyat dewasa menghidap penyakit berkenaan.

Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa berkata, tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2019 juga mendapati prevalens diabetes dalam kalangan dewasa berumur 18 tahun ke atas menunjukkan peningkatan iaitu daripada 11.2 peratus pada 2011, dan 13.4 peratus pada 2015 kepada 18.3 peratus pada 2019.

Justeru, beliau berkata usaha berterusan melibatkan semua pihak berkaitan penting dalam menangani penyakit ini termasuk menerusi penganjuran Kohort SeDia iaitu pengumpulan data jangka panjang untuk memahami interaksi kompleks antara gaya hidup, persekitaran, genetik dan pembangunan sosio-ekonomi.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan program 'Kohort Diabetes Seremban' (SeDia) dengan kerjasama KKM dan Universiti Perubatan Antarabangsa (IMU) yang merupakan kajian kohort berskala besar pertama menumpukan kepada pesakit diabetes, di sini hari ini.

Beliau berkata ia sekali gus akan mampu mengurangkan kebergantungan kepada import ubat-ubatan.

-- BERNAMA