KUALA LUMPUR:Kerajaan digesa memperincikan garis panduan dalam pelaksanaan prosedur operasi standard (SOP) terhadap pemilik restoran susulan kebenaran makan di premis makanan bermula hari  ini.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Hospitality Asia (HAPA), Jennifer Ong berkata, langkah itu penting bagi mengelak berlaku kekeliruan dalam menentukan perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan pengusaha premis sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Menurut Jennifer, pengusaha restoran perlu diberi penerangan dengan lebih jelas mengenai garis panduan berkenaan dalam usaha memastikan perniagaan mereka dapat beroperasi semula dan pada masa sama mengekang penularan jangkitan COVID-19.

"Saya menggesa pihak berkuasa dan kerajaan untuk memperincikan garis panduan yang ditetapkan agar semua kategori restoran seperti restoran Cina, Barat, India, Melayu dan Mamak sebenarnya tahu apa yang mereka perlu lakukan bagi memastikan perniagaan mereka dapat beroperasi, pada masa sama, keselamatan pelanggan terjaga .

"Jadi semua rakyat Malaysia juga perlu mematuhi garis panduan dan tahu bahawa jika berkumpul, mereka perlu menjaga jarak fizikal dan sosial," katanya kepada Astro AWANI melalui Skype pada Rabu. 

Malah penjelasan itu juga penting dalam keadaan negara menyambut perayaan Tahun Baharu Cina.

BACA: PKP 2.0: Boleh makan di restoran mulai 10 Feb - Ismail Sabri

BACA: Tarian singa, perarakan tanglung sempena Tahun Baharu Cina tidak dibenarkan

 

Sementara itu, turut senada, Malaysia Food and Beverage Executives Association mencadangkan kerajaan mengadakan sesi dialog dengan persatuan pengusaha restoran susulan kebenaran makan di premis perniagaan bermula hari ini.

Presidennya, Muhammad Hisham Tan Abdullah berkata, langkah itu bagi mendengar pandangan pengusaha pelbagai kategori restoran yang mempunyai keperluan SOP yang berbeza-beza.

"Saya ingin tekankan bahawa sudah tiba masanya kerajaan mengadakan sesi dialog dengan kesemua persatuan pengusaha restoran ini dan mendapatkan penjelasan daripada mereka kerana restoran India Muslim, Cina, India, dan Melayu kesemuanya mahukan SOP mereka sendiri," katanya. 

Malah, Malaysia Food and Beverage Executives Association sedia membantu kerajaan melancarkan proses menyalurkan cadangan SOP yang lebih baik dan berkesan untuk pengusaha dan pelanggan. 

"Jadi terpulang kepada menteri yang bertanggungjawab untuk melakukan sesi dialog ini dan kemudian mungkin Malaysia Food and Beverage Executives Association boleh mainkan peranan untuk membantu meneliti semua cadangan SOP yang diserahkan daripada pemain industri terlibat.

"Jadi kami berharap perkara ini dapat dilaksanakan dengan SOP baharu, jadi semua orang akan gembira dengan langkah itu," ujarnya.