TAPAH: Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) tidak menolak kemungkinan Projek Pembangunan Tanaman Bawang diperluaskan ke Sabah dan Sarawak bagi menampung permintaan bawang di peringkat domestik.

Bagaimanapun, Timbalan Menteri berkenaan Datuk Arthur Joseph Kurup berkata kajian secara menyeluruh termasuk penilaian kesesuaian tanah perlu dilaksanakan oleh pihak berwajib bagi memastikan projek itu berjalan lancar.

"Buat permulaan ini kita laksanakan projek rintis terlebih dahulu dan ia telah dilaksanakan di beberapa negeri termasuk Perak, Perlis dan yang terbaru di Jabatan Pertanian Serdang.

"Untuk memperluaskan kawasan tanaman, kita perlu buat kajian terlebih dahulu di sesuatu kawasan. Sekiranya sesuai (tanaman bawang) maka tiada sebab untuk kita tidak membuka ruang dengan lebih luas bagi menjayakan projek ini," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan lawatan di Ladang Penanaman Bawang di G7, Kampung Baru Kuala Bikam, Bidor di sini, semalam, yang turut dihadiri Pengarah Pertanian Perak Norsiyenti Othman.

Pada 28 Feb lepas, Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu berkata kerajaan menyasarkan 14,470 tan bawang dihasilkan menjelang 2026 menerusi program itu yang melibatkan kawasan seluas 1,374 hektar di seluruh negara.

Menurut Mohamad Sabu inisiatif itu juga bertujuan mencapai sasaran pengurangan 30 peratus pengimportan bawang menjelang 2030.

Sementara itu, Arthur Joseph turut berharap kerajaan negeri akan bekerjasama dengan pihak kementerian khususnya dalam penyediaan tanah bagi memastikan sasaran tersebut dapat dicapai.

-- BERNAMA