BINTULU: Kerajaan negeri Sarawak menjalinkan kerjasama dengan Perbadanan Pembangunan Industri Kayu Sarawak (STIDC), Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA) dan Pertama Ferroalloys Sdn Bhd untuk mencapai sasaran membangunkan 10,000 hektar ladang buluh komersial untuk mencapai sasaran membangunkan 10,000 hektar ladang buluh komersial.

Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg menyaksikan pertukaran memorandum persefahaman (MoU) antara ketiga-tiga pihak tersebut pada Rabu.

Pengurus Besar STIDC, Zainal Abidin Abdullah; Pengurus Besar BDA, Datuk Abdul Yakup Kari dan Pengurus Besar Pertama Ferroalloys, Yuri Nakamura mewakili organisasi masing-masing.

Timbalan Premier yang juga Menteri Kedua Sumber Asli dan Pembangunan Bandar Sarawak, Datuk Awang Tengah Ali Hasan berkata, MoU itu bertujuan untuk mencapai persefahaman antara rakan kongsi yang terlibat dalam program penghijauan di kawasan Samalaju dekat sini menggunakan buluh.

"STIDC akan menyediakan bekalan bahan mentah yang mampan kepada Pertama Ferroalloys untuk melengkapkan arang kayu dan menggalakkan masyarakat tempatan bekerja di ladang buluh bagi meningkatkan sosioekonomi mereka," katanya ketika berucap pada majlis pertukaran MoU tersebut.

Teks ucapan beliau dibacakan Timbalan Menteri Perancangan Bandar, Pentadbiran Tanah dan Alam Sekitar, Datuk Len Talif Salleh.

Awang Tengah berkata, BDA telah mengenal pasti tanah seluas kira-kira 100 hektar di Samalaju untuk pembangunan ladang buluh manakala Pertama Ferroalloys mempunyai kira-kira 40 hektar di tapak kilang untuk menanam buluh.

Sementara itu, Abang Johari ketika ditemui pemberita berkata, STIDC memeterai perjanjian serupa dengan beberapa syarikat perkayuan untuk menanam buluh di konsesi mereka selain daripada perkongsian pada Rabu.

Beliau berkata, kerjasama dengan Pertama Ferroalloys serta syarikat perkayuan adalah strategi untuk mengembangkan ladang buluh Sarawak.

Harus ada permintaan untuk buluh yang ditanam seperti membuat pelet buluh atau apa-apa kegunaan lain, ladang itu adalah sebahagian daripada inisiatif penanaman hutan kerajaan negeri untuk menjana sumber tenaga boleh diperbaharui, katanya.

"Pelet buluh boleh digunakan sama seperti arang. Arang adalah hidrokarbon tetapi pelet adalah serat," katanya.

Pertama Ferroalloys akan menggunakan pelet buluh untuk membakar relau bagi menghasilkan produk aloi di kilang Taman Perindustrian Samalaju, kata Abang Johari. - BERNAMA