IPOH: Suspek yang disyaki membunuh dan memotong mayat ibu kandungnya sendiri kepada 15 bahagian di Parit Buntar pernah mendapat rawatan pesakit mental di sebuah hospital kira-kira 20 tahun lalu.

Ketua Polis Perak, Datuk Mior Faridalathrash Wahid berkata, bagaimanapun hasil siasatan awal mendapati suspek yang berusia 42 tahun itu tidak pernah menerima sebarang rawatan susulan.

Katanya terdahulu pihak polis telah menerima laporan berkenaan kes orang hilang yang dibuat salah seorang anak mangsa pada pada 28 Mei lalu.

“Suspek dalam kes ini tinggal serumah dengan mangsa. Bertindak atas laporan kes Orang Hilang yang dibuat, sepasukan anggota dan pegawai Polis Parit Buntar telah  membuat pemeriksaan ulangan di rumah mangsa.

“Hasil pemeriksaan berkenaan pihak polis menemukan potongan daging-daging dipercayai daging milik manusia,” katanya di sini pada Ahad.

BACA: Ibu dikerat 15, dibuang dalam tangki kumbahan

Dalam pada itu Mior Faridalathrash memberitahu permohonan reman tujuh hari ke atas suspek telah dibuat di Mahkamah Taiping pada Ahad, namun belum ada sebarang keputusan.

Kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

[TERKINI] Kerat Ibu 15 | Suspek dipercayai alami masalah mental


Terdahulu, Mior Faridalathrash dalam kenyataannya lewat malam Sabtu berkata, polis menahan seorang lelaki ditahan polis selepas disyaki membunuh ibu kandungnya sendiri dan membuang mayat ke dalam tangki kumbahan di Taman Kerian.

Katanya, polis menerima laporan mengenai penemuan potongan daging dipercayai anggota badan manusia kira-kira jam 3.30 petang pada Sabtu.

Menurutnya, daripada siasatan awal polis mendapati, kejadian berpunca daripada masalah pembahagian harta sehingga menyebabkan suspek tidak berpuas hati terhadap ibunya yang berusia 68 tahun.

Siasatan awal polis juga mendapati suspek tiada rekod jenayah lampau.