PUTRAJAYA:Mahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK) Azilah Hadri untuk mengenepikan keputusan hukuman mati terhadapnya.

Dengan ini hukuman mati yang diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan bagi pertuduhan itu, sebelum ini dikekalkan.

Panel hakim yang  terdiri daripada Hakim Besar Malaya, Tan Sri Azahar Mohamed dan empat Hakim Mahkamah Persekutuan iaitu Datuk Seri Mohd Zawawi Salleh, Datuk Vernom Ong Lam Kiat, Puan Seri Zaheha Yusof dan Datuk Zabariah Mohd Yusof memutuskan demikian secara sebulat suara selepas berpuas hati bahawa Azilah tiada alasan kukuh bagi membolehkan mahkamah membenarkan semakannya.

[LAPOR LANGSUNG] Kes Altantuya: Mahkamah tolak permohonan mencelah Najib

Ketika membacakan keputusan, Azahar berpendapat, tiada berlaku ketidakadilan dalam kes yang dihadapi oleh Azilah sebelum ini.

"Dalam penghakiman ini, tidak ada sebarang keadaan yang luar biasa yang membolehkan kes ini disemak semula di bawah Perkara 137 Peraturan Mahkamah Persekutuan 1995," katanya.

Beliau berkata, Azilah sengaja menyembunyikan bukti ketika siasatan dilakukan pihak polis, peguam bela dan mahkamah.

"Maka dengan ini kes ini telah berakhir dengan mengekalkan hukuman yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi sebelum ini," katanya.

Azilah diwakili oleh J Kuldeep Kumar sementara pendakwaan diketuai oleh Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Dusuki Mokhtar.

Peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah bertindak selaku peguam pemerhati bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Azilah, 43, meminta agar sabitan serta hukuman mati yang dijatuhkan terhadapnya oleh Mahkamah Persekutuan pada 13 Januari 2015 diketepikan dan perintah agar kes itu dibicarakan semula.

Azilah dan Sirul Azhar Umar, 47, telah disabitkan dan dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 2009 atas pertuduhan membunuh Altantuya di Mukim Bukit Raja, Shah Alam dekat sini antara pukul 10 malam, 19 Oktober dan 1 pagi keesokan harinya pada 2006.

Mereka bagaimanapun telah dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Rayuan pada 2013 selepas membenarkan rayuan kedua-dua bekas anggota UTK itu.

Selepas dibebaskan, Sirul Azhar ke Australia dan kini berada dalam tahanan imigresen selepas visa dan pasportnya tamat tempoh dan kini berada di Pusat Tahanan Villawood, Sydney.

Pada 2015, Mahkamah Persekutuan mengenepikan keputusan Mahkamah Rayuan dan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang mendapati mereka bersalah melakukan jenayah itu.