Prosiding hari ketiga perbicaraan kes pindaan terhadap Laporan Akhir Pengauditan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda Kandasamy menyaksikan pendedahan rakaman audio daripada saksi keempat, bekas Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa.

Prosiding dimulakan dengan Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Seri Gopal Sri Ram mengemukakan kepada mahkamah satu pendrive yang dikatakan mengandungi rakaman audio satu mesyuarat di Pejabat Ketua Setiausaha Negara (KSN) ketika itu, Tan Sri Ali Hamsa pada 24 Februari 2016.

Ali ketika menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Gopal Sri Ram mengesahkan suara dalam rakaman audio mesyuarat yang dikaitkan dengan pindaan laporan akhir audit 1MDB itu adalah miliknya.

Selain, Ali dan Arul Kanda, rakaman berdurasi 2 jam 40 minit itu turut membabitkan perbualan diantara bekas Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang; Bekas Ketua Setiausaha Sulit kepada bekas Perdana Menteri, Tan Sri Shukry Mohd Salleh, pegawai Jabatan Audit Negara, Saadatul Nafisah; dan beberapa individu lain.

Rakaman berkenaan antara lain dikaitkan dengan keputusan yang dibuat untuk menghapuskan empat isu daripada laporan audit 1MDB.

Sepanjang rakaman disiarkan, antara yang disentuh adalah berkaitan syarikat 1MDB, Good Star Limited yang dikaitkan dengan ahli perniagaan yang diburu, Low Taek Jho, Petro Saudi International Limited dan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara (PAC).

Bagaimanapun intipati rakaman tidak dapat dipastikan kerana audio kurang jelas.

BACA: Najib arah saya pecat Gani Patail - Ali Hamsa

BACA: Muhyiddin dipecat kerana persoal 1MDB - Ali Hamsa

Ketika rakaman dimainkan selama lebih sejam, kedengaran ketegangan antara Tan Sri Ambrin Buang dan Arul Kanda berkaitan beberapa isu yang dikaitkan dengan 1MDB.

Najib berdepan tuduhan menggunakan kedudukannya untuk mengarahkan pindaan pada Laporan Akhir Pengauditan 1MDB sebelum ia dibentangkan kepada PAC bagi mengelakkan sebarang tindakan terhadapnya manakala Arul Kanda dituduh bersubahat dengan Najib berhubung kesalahan sama.

Mereka dituduh melakukan kesalahan itu di Kompleks Jabatan Perdana Menteri, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Wilayah Persekutuan Putrajaya antara 22 Februari 2016 dan 26 Februari 2016.

Najib dituduh mengikut Seksyen 23 (1) Akta SPRM dan jika disabitkan kesalahan beliau berdepan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda sehingga RM10,000.

Arul Kanda juga boleh dikenakan hukuman yang sama jika didapati bersalah oleh mahkamah.