KUANTAN: Buat pertama kali di Pahang, satu kumpulan terdiri daripada ketua-ketua masyarakat di kawasan yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) dibentuk bagi membantu pasukan keselamatan.

Kumpulan yang dikenali sebagai 'Pasukan Komuniti Prihatin' ini didaftarkan di bawah Pusat Kawalan Operasi Bencana (PKOB) daerah Kuantan dengan persetujuan pegawai daerah.

Ia akan turut bertugas bersama pasukan keselamatan di kawasan PKPD terbabit, menurut Ketua Polis Daerah Kuantan ACP Mohamad Noor Yusof Ali.

Katanya, Pasukan Komuniti Prihatin ini tidak akan melakukan tugasan penguatkuasaan, namun penglibatan mereka meringankan tanggungjawab pihak berkuasa yang boleh memberi tumpuan kepada perkara-perkara lebih besar, yang memerlukan perhatian yang lebih berat.

"Ada tiga sebab kenapa kita memilih bantuan daripada ketua masyarakat kawasan PKPD ini.

"Perkara pertama adalah, mereka dia lebih mahir di kawasan yang dikenakan PKPD.

"Kedua, mereka ini sebagai pemantau dan memaklumkan kepada kita sekiranya ada apa-apa yang perlu diambil tindakan.

"Dan yang ketiga, untuk membantu dari segi penyaluran bantuan kebajikan sekiranya ada aktiviti-aktiviti bantuan di kawasan yang dikenakan PKPD," katanya semalam.

Mohamad Noor berkata, Pasukan Komuniti Prihatin yang diperkenalkan di sini mungkin boleh diperluaskan ke daerah-daerah lain bagi menjayakan matlamat PKPD yang turut memerlukan penglibatan masyarakat setempat.

Terdahulu, tujuh mukim di daerah Kuantan yang dikenakan pelaksanaan PKPD bermulai 24 Mei lalu, kini tamat pada 7 Jun.

Namun, dua lokasi baharu iaitu Jaya Gading dan Kawasan Perindustrian Gebeng dikenakan pelaksanaan PKPD bermula 8 hingga 21 Jun, ekoran wujud kluster baharu di kedua-dua kawasan itu.

Sehingga 7 Jun, Kluster Jaya Gading yang membabitkan tiga lokaliti iaitu Kampung Jaya Gading, sebahagian Kampung Seri Damai dan Bandar Baru Jaya Gading, merekodkan 52 kes positif manakala Kluster Batu Hitam melibatkan Kawasan Perindustrian Gebeng, merekodkan sebanyak 56 kes positif.

Sementara itu, laluan tikus di Jabor, Kuantan yang sebelum ini ditutup, akan terus ditutup berikutan kerap digunakan oleh pengguna yang kurang bertanggungjawab, dengan jumlah pelanggaran rentas daerah tanpa kebenaran yang sangat tinggi.

"Buat sementara ini, kita masih kekalkan (tutup laluan tikus) demi kebaikan dan untuk memastikan tidak ada kebocoran pergerakan, khususnya yang tidak mendapat kebenaran," tegasnya.