KOTA KINABALU: Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berharap kerajaan Sabah turut menyokong akta baharu bagi melarang aktiviti merokok dan pemilikan sebarang produk merokok termasuk rokok elektronik (vap) terhadap generasi muda yang lahir selepas 2007.

Menurut Khairy, beliau akan membentangkan pindaan Rang Undang-undang (RUU) Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022 dalam sidang Parlimen akan datang sebagai usaha memastikan generasi muda tidak terjebak dengan tabiat merokok.

"Semasa pembentangan pindaan RUU berkenaan, saya berharap semua Ahli Parlimen daripada Sabah menyokong kerana ini untuk kebaikan masa depan negara kita.

"Penyebab utama kematian di negara kita adalah penyakit jantung dan kanser paru-paru... saya ada bertanya kepada pakar apa penyebab penyakit itu dan jawapannya adalah rokok. Oleh itu, kita kena menyelasaikan masalah ini," katanya.

Beliau berkata demikian berucap pada majlis Agenda Nasional Malaysia Sihat-Sabah Maju Jaya (ANMS-SMJ) peringkat Sabah yang dirasmikan oleh Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor di sini hari ini.

Sementara itu, Khairy berkata kes bunuh diri di Malaysia semakin membimbangkan dan perlu ditangani dengan kaedah yang betul.

"Di Malaysia, sumber daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) melaporkan, terdapat peningkatan dalam kes bunuh diri yang dilaporkan pada 2021 iaitu sebanyak 1,142 kes berbanding 631 kes pada 2020 dengan peningkatan sebanyak 81 peratus.

"Bagi 2022 pula, sejumlah 467 kes bunuh diri telah dilaporkan oleh PDRM hingga Jun. Faktor-faktor yang menyumbang kepada tingkah laku bunuh diri adalah pelbagai dan kompleks, seperti isu psikososial dan persekitaran, isu kewangan (kehilangan sumber pendapatan atau pekerjaan), penyakit mental seperti kemurungan, kurang sokongan sosial dan penyalahgunaan substans.

"Bunuh diri atau cubaan bunuh diri adalah kesalahan dan boleh ditangkap tetapi saya cadangkan sekiranya ada cubaan bunuh diri, biar ia diserahkan kepada pihak Kementerian Kesihatan (KKM) kerana mereka lebih tahu menyelasaikan masalah tersebut dengan pelbagai kaedah termasuk memberi kaunseling. Sekiranya mangsa cuba bunuh diri itu ditangkap, mereka akan lebih tertekan," katanya.

Beliau berkata KKM akan terus berusaha untuk mendidik dan melatih masyarakat berhubung masalah kesihatan mental, pencegahan tingkah laku bunuh diri serta menghapuskan stigma terhadap tingkah laku tersebut.

-- BERNAMA