ALOR SETAR: Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah 1, Kuala Kedah merampas kira-kira 2,000 liter minyak diesel bernilai anggaran RM4,300 yang dipercayai untuk diseleweng, dalam serbuan di sebuah stesen minyak di Jalan Langgar di sini, semalam.

Pengarah Pejabat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Kedah Affendi Rajini Kanth berkata serbuan pada pukul 11 pagi itu membawa kepada penemuan diesel berkenaan dalam tangki tambahan pada sebuah motolori yang disyaki untuk penyelewengan minyak itu.

"Hasil pemeriksaan lanjut mendapati motolori 'bonded' itu mempunyai tangki yang diubah suai disyaki digunakan untuk penyelewengan minyak diesel.

"PPM telah bertindak menyita sejumlah minyak diesel dalam anggaran 2,000 liter yang ditemukan di dalam tangki tambahan berkenaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Affendi berkata pihak PPM Wilayah 1 itu kemudian menyerahkan kes itu kepada pihak Pejabat KPDN Kedah dan pemandu motolori yang berumur 52 tahun juga ditahan untuk siasatan lanjut.

Beliau berkata motolori "bonded" bernombor pendaftaran tempatan itu turut disita bagi siasatan lanjut.

"KPDN ingin memberi amaran keras dan menegaskan bahawa kementerian tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang didapati terlibat dalam sindiket dan aktiviti penyelewengan barang-barang kawalan ini," katanya.

-- BERNAMA