Kerajaan mengambil maklum mengenai keadaan majikan dan pekerja dalam sektor tertentu yang masih terjejas ekoran penularan wabak COVID-19 di negara itu.

Atas sebab itu, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan akan memperkenalkan Program Subsidi Upah 2.0 bagi membantu syarikat yang terjejas, di bawah Pakej KITA PRIHATIN.

Dalam satu perutusan khas di Putrajaya hari ini, Ahli Parlimen Pagoh itu berkata, Program Subsidi Upah 2.0 akan memberi keutamaan kepada syarikat yang menghadapi pengurangan hasil sekurang-kurangnya 30 peratus berbanding tahun lepas.

"Subsidi upah diberi sehingga 3 bulan pada kadar RM600 sebulan untuk setiap pekerja sehingga maksimum 200 pekerja; dan permohonan dibuka dari 1 Oktober sehingga 31 Disember 2020," katanya.

Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata, beliau telah menerima pelbagai maklum balas berhubung Program Subsidi Upah, termasuk mereka yang tidak layak menerima Program Subsidi Upah kerana tidak menepati syarat kelayakan berdaftar dengan PERKESO sebelum 1 April 2020.

"Bagi memastikan golongan ini juga tidak tertinggal, Program Subsidi Upah 2.0 akan dibuka untuk syarikat yang berdaftar dengan Perkeso sehingga 31 Ogos 2020.

"Bagi permohonan baharu yang tidak pernah menerima bantuan di bawah Program Subsidi Upah, mereka akan layak menerima subsidi upah sehingga 6 bulan," katanya lagi.

Muhyiddin berkata, Pelaksanaan Program Subdisi Upah 2.0 itu dijangka memanfaatkan 1.3 juta pekerja dan melibatkan peruntukan sebanyak RM2.4 bilion.

Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata, kerajaan sebelum ini telah menyediakan Geran Khas PRIHATIN atau GKP, khusus untuk membantu mereka meringankan beban kewangan akibat penularan wabak COVID-19.

Namun, ujarnya lagi, beliau mengambil maklum ada peniaga yang tidak sempat membuat permohonan sebelum ini, termasuk ada di kalangan mereka yang tidak menepati syarat kelayakan.

"Untuk memastikan lebih ramai peniaga mikro yang layak tetapi masih belum berkesempatan untuk mendapatkan GKP, Kerajaan bersetuju untuk membuka semula permohonan GKP mulai 1 Oktober hingga 31 Oktober 2020.

"Mengambil kira maklumbalas yang diterima, GKP akan dibuka kepada peniaga mikro yang berdaftar atau memegang lesen berniaga dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia atau Pihak Berkuasa Tempatan sehingga 31 Ogos 2020. Bayaran disasarkan akan dibuat mulai 25 November 2020," katanya lagi.

Perdana Menteri berkata, pembukaan semula inisiatif GKP untuk permohonan baharu dijangka dapat memanfaat lebih daripada 200,000 peniaga mikro dengan melibatkan peruntukan sebanyak hampir RM600 juta.