SEORANG wartawan biasanya dilahirkan dengan ketajaman minda dan penguasaan bahasa yang sangat baik dalam setiap penulisan kewartawanan. Tokoh wartawan seperti A. Samad Ismail, Ishak Haji Muhammad dan Mazlan Nordin wajar dijadikan contoh dalam penghasilan penulisan kewartawanan.

Bukan sahaja bahasanya yang baik malahan tinjauan mindanya dalam setiap penulisan yang disiarkan mudah dihadam oleh pembaca. 

Bahasa kewartawanan menggunakan laras bahasa yang tidak serupa sama sekali dengan laras bahasa ilmiah dan penulisan kreatif. Penulisan sesuatu berita dalam akhbar merangkumi tulisan-tulisan yang berbentuk laporan berita, ulasan berita dan rencana tentang berita (Nik Safiah Karim, 2008).

Sedikit berbeza dengan Sharil Nizam Sha’ri (2019) yang menyatakan bahawa penulisan kewartawanan terdiri daripada beberapa kelas, iaitu wawancara, ulasan, laporan, berita dan rencana. Kelima-lima jenis penulisan kewartawanan ini mempunyai fungsi yang berlainan. Penggunaan laras bahasanya juga agak berbeza antara satu sama lain.

Penulisan wawancara menjurus pada soalan dan jawapan. Setiap pertanyaan yang diajukan mempunyai jawapan hasil daripada temu ramah yang dilaksanakan sama ada secara lisan mahu pun tulisan. Penulisan berbentuk ulasan pula adalah penilaian atau pentafsiran yang ditulis berdasarkan perkara yang penting dan perlu diperjelaskan kepada pembaca dan khalayak masyarakat. Ulasan kewartawanan mestilah sahih dan disokong dengan fakta. Fakta perlulah konkrit, tepat dan bersumber.

Penulisan berbentuk laporan pula ialah pemberitahuan yang jelas tentang sesuatu kejadian dan bukannya gambaran atau luahan perasaan walaupun pendapat peribadi adalah dibenarkan namun keupayaan keadaan atau pendapat tersebut hendaklah relatif. Penulisan berita pula berbentuk penyataan sesuatu maklumat tentang sesuatu peristiwa yang telah, sedang atau akan berlaku. Terdapat berita yang ditulis berbentuk kontroversi, sensasi dan basi - bergantung pada jenis akhbar.

Akhbar arus perdana yang biasanya menjadi lidah kerajaan akan mengelak berita-berita yang menimbulkan kontroversi berbanding akhbar tabloid yang lebih sensasi. Manakala akhbar yang dicetak seminggu sekali atau berkala, biasanya menyiarkan berita yang sudah lapuk atau ‘basi’ namun masih boleh direkodkan sebagai dokumentasi.

Penulisan rencana pula ditulis untuk menyatakan buah fikiran yang mampu merangsang minda dan perasaan pembaca. Rencana yang baik ialah rencana yang ditulis berdasarkan ketepatan fakta dan sumber selain menzahirkan pandangan peribadi penulis dalam bentuk cadangan atau hujahan yang relevan.

Kelima-lima perbezaan dalam penulisan kewartawanan ini menggabungkan beberapa ciri kebahasaan termasuklah klausa, frasa dan kata yang akhirnya disusun untuk membentuk ayat yang lengkap. Untuk menzahirkan bahasa kewartawanan yang biasa menjadi luar biasa, penulis perlu bijak bermain dengan beberapa rangkai kata sehingga membentuk satu wacana yang mempunyai makna.

Tujuan utama penulisan kewartawanan ialah untuk menyalurkan maklumat. Penggunaan bahasa yang baik dan benar sangat membantu penyampaian maklumat kepada khalayak masyarakat dan pembaca. Bahasa yang digunakan haruslah tepat dan betul agar dapat difahami dengan mudah.

Bahasa kewartawanan dalam akhbar mempunyai keterbatasan penggunaan tatabahasa bagi tujuan penjimatan ruang namun sebaik-baiknya hendaklah menggunakan laras bahasa yang tepat. Laras bahasa yang digunakan sekali pun ringkas, mestilah betul dari segi nahu dan perbendaharaan katanya.

Menurut Waterhouse (1989), ciri-ciri bahasa kewartawanan yang baik mencakupi kata yang khusus, konkrit, istilah biasa dan penyataan yang positif. Laras bahasa kewartawanan tidak perlu menggunakan istilah jargon, luahan yang emotif dan ayat yang dramatik. Penerangan yang berlebih-lebihan juga perlu dielakkan dalam penulisan kewartawanan supaya apa jua yang hendak disampaikan benar-benar tepat dan padat.



* Azura Halid ialah seorang pencinta bahasa yang kini berkhidmat di Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan.

* Artikel ini adalah pandangan peribadi berdasarkan bidang kerjaya penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.