BARU sahaja dilancarkan di Malaysia, Huawei MateBook 14 sudah pun dinilai sebagai ‘Keseluruhan Terbaik’ oleh jenama media yang dipercayai, iaitu Tech Advisor.

Sejak penghasilan MateBook generasi pertama dengan spesifikasi dan reka bentuk estetika paparan penuh (FullView Display) yang hebat, Huawei terus meningkatkan reka bentuk dan secara beransur-ansur mewujudkan reputasi dan pangkalan pengguna yang baik untuk keseluruhan siri ini.

MateBook 14 berharga dari RM3,799 sahaja dan mempunyai FullView 2K yang hebat dan ikonik.

Prestasinya pasti tiada tandingan di antara komputer riba ultra mudah alih (ultraportable) yang lain.

Jarang kita temui komputer riba dengan harga sebegini yang berpotensi menjadi model terbaik tahun ini.

Mengapa kami berani berkata sedemikian? Artikel ini akan membawa anda menyelam sedalam-dalamnya 6 aspek utama dalam HUAWEI MateBook 14.

1. Komputer riba dengan skrin terbaik dalam julat harga yang sama

Skrin penuh 2K MateBook 14 membolehkan fotosensitiviti selesa, melegakan keletihan visual dan mencapai perlindungan mata lebih baik. - Gambar Huawei

“Kami bawakan skrin terbaik dalam julat harga yang sama dan pengalaman terbaik kepada pengguna.”

Pada tahun 2018, Huawei menggunakan Paparan Penuh (FullView Display) dari industri telefon pintar untuk mencipta ‘komputer riba pertama di dunia dengan Paparan Penuh’ dan memperkenalkan HUAWEI MateBook X Pro dengan resolusi 3K dan 91% ultra-skrin tinggi-ke-nisbah badan yang membawakan konsep Paparan Penuh untuk industri notebook.

Generasi terbaharu HUAWEI MateBook 14 ini dilengkapi dengan Paparan Penuh definisi tinggi 2K dan pastinya skrin berkualiti tinggi yang boleh didapati dalam julat harga yang sama.

MateBook 14 mempunyai lebar bingkai kiri dan kanan yang berukuran 4.9 mm, mewujudkan reka bentuk penuh (FullView) ‘bezel mikro empat sisi’ dengan nisbah skrin-ke-badan hingga 90%. Harus diakui bahawa reka bentuk bezel sempit ini diwarisi dari telefon pintar pasti meningkatkan citarasa terhadap kualiti produk.

MateBook 14 menggunakan paparan definisi tinggi beresolusi 2160*1440 dengan PPI mencapai 185. Kesan visual skrin 2K tidak dapat ditandingi oleh 1080P dan paparan skrin yang lebih halus juga diperlukan untuk komputer riba ultra mudah alih (ultraportable) dalam kerja harian atau tugas reka bentuk.

Pada masa yang sama, liputan gamut warna seluas 100% sRGB (nilai tipikal) sudah cukup untuk mengerdilkan kebanyakan notebook 14 inci. Warna yang dipaparkan cukup terang untuk lebih menyokong kawalan warna dalam reka bentuk.

Kecerahan 300 nits (nilai tipikal) memastikan pengalaman menonton yang baik walaupun dalam persekitaran luar yang kuat. Nisbah kontras tinggi hingga 1500:1 (nilai tipikal) juga menghalangnya daripada kelihatan kelabu ketika melihat gambar atau video.

Skrin penuh 2K MateBook 14 digubah dengan teknologi keselesaan mata cahaya biru rendah Jerman yang diperakui oleh TÜV Rheinland pada telefon bimbit dan tablet Huawei.

Ia menggunakan kombinasi lembut dan keras untuk menyesuaikan keseimbangan putih dan warna skrin secara automatik untuk mencapai penapisan cahaya biru berbahaya yang berkesan. Fotosensitiviti yang selesa, melegakan keletihan visual dan mencapai perlindungan mata yang lebih baik.

2. Notebook ultra mudah alih (ultraportable) akhirnya dilengkapi dengan pemproses berprestasi tinggi!

HUAWEI MateBook 14 dimplan dengan pemproses siri H dalam notebook ultra mudah alih yang membolehkan ciri-ciri ringan dan kuat. - Gambar Huawei

Kebanyakan reaksi orang ramai tentang notebook ultra tipis dan ringan adalah mereka hanya boleh bermain dengan perisian Office dan menonton video sahaja.

Secara amnya, tidak  meletakkan harapan untuk prestasi mahupun kegunaan perniagaan kolar putih. Ia tidak boleh berdaya saing jika ingin menggunakan perisian keperluan grafik tinggi seperti PS, AE, PR atau permainan besar.

Bagi mengawal berat dan jangka hayat bateri notebook, notebook ultra tipis dan ringan menggunakan pemproses daya rendah (penggunaan kuasa rendah) dan prestasi pastinya sangat berkurangan. Pemproses berprestasi tinggi dilengkapi dengan penggunaan kuasa tinggi dan penjanaan haba tinggi yang kebiasaannya digunakan dalam notebook permainan.

Sama ada pemproses Intel atau AMD, nama pemproses berprestasi tinggi biasanya diakhiri dengan H (siri H), sementara nama pemproses berkuasa rendah biasanya diakhiri dengan U (siri U).

Konteks pasaran kini, Huawei melancarkan MateBook 14 menggunakan reka bentuk badan aloi aluminium yang selesa dan halus apabila disentuh. Ia ringan seperti 1,49 kg. Bahagian badan yang paling tebal ialah sekitar 15.9 mm.

Pada masa yang sama, ia dilengkapi dengan pemproses berprestasi tinggi AMD Ryzen 4000H baru. Notebook ultra tipis dan ringan meletakkan keperluan yang sangat tinggi pada reka bentuk produk, sistem pelesapan haba, dan pengurusan bateri.

Untuk menyediakan lebih banyak ruang untuk pelepasan haba, fiuslaj biasanya lebih tebal. Oleh itu, CPU siri H berprestasi tinggi tidak dapat dikonfigurasikan untuk komputer riba ultra mudah alih dan kebanyakan pengeluar harus menggunakan CPU siri U berkuasa rendah dalam notebook ultra mudah alih.

HUAWEI MateBook 14 dimplan dengan pemproses siri H dalam notebook ultra mudah alih yang membolehkan ciri-ciri ringan dan kuat. Proses 7nm dan seni bina Zen2 menjadikan produk ini langsing dan hebat.

Produk ultra tipis dan ringan ini merupakan penanda aras, buat jenama lain sama ada harus melampauinya atau ikut sahaja.

3. AMD, Ya! Prestasi MateBook 14 setanding luar biasa

Huawei MateBook 14 dikeluarkan di Malaysia akan dikonfigurasi dengan pemproses 6-core 12-thread AMD Ryzen 5 4600H atau pemproses 8-core 16-thread Ryzen 7 4800H. - Gambar Huawei

"AMD Ya!" adalah istilah viral yang dicipta oleh peminat AMD. Sebelum 2017, pemproses Intel menyumbang sebahagian besar bahagian pasaran. Selama bertahun-tahun AMD mendiamkan diri, akhirnya keadaan jangka panjang itu musnah pada tahun 2017. AMD telah melancarkan pemproses Ryzen yang baharu.

Ryzen mengikuti Intel dari segi seni bina, penggunaan kuasa dan prestasi serta harganya jauh lebih mesra (sangat menjimatkan). Akibatnya, banyak blogger dan peminat teknologi yang telah berpaling dari AMD, kini mula mengucapkan YA kepada AMD. Semua orang menggunakan AMD, YA! Luahkan rasa cinta kepada AMD.

Sebenarnya AMD/Intel mempunyai prestasi yang setanding, setiap aplikasi mempunyai kelebihan tersendiri. AMD adalah multi-threading multi-core, iaitu menjalankan perisian profesional lebih efisien. Perisian Adobe merupakan aplikasi paling profesional untuk rendering, pemodelan dan pengekodan yang memerlukan keperluan untuk multithreading.

Dalam kes ini, AMD Ryzen dengan multicore dan multithreading mempunyai lebih banyak kelebihan dan Intel mempunyai prestasi yang tinggi dalam pemprosesan tugas teras tunggal. Huawei MateBook 14 dikeluarkan di Malaysia akan dikonfigurasi dengan pemproses 6-core 12-thread AMD Ryzen 5 4600H atau pemproses 8-core 16-thread Ryzen 7 4800H.

Kedua-duanya didasarkan pada seni bina proses 7nm Renoir (Zen 2) AMD yang sangat baik dan mempunyai fungsi lengkap. Fail PPT 1GB hanya memerlukan 2.5 saat untuk dibuka, dengan menggunakan Adobe Photoshop Lightroom untuk perubahan besar 300 gambar daripada 7.5GB dapat diselesaikan dalam hanya masa 2.6 saat.

Gunakan Visual Studio untuk menyusun 3.4 juta baris kod dengan hanya 4 minit 10 saat sahaja dan pastinya persembahan setanding ‘luar biasa’ (beasts). MateBook 14 menggunakan pemproses AMD mempunyai prestasi dan pelesapan haba yang lebih baik. Secara relatif, ia jauh lebih jimat daripada versi pemproses intel i7 tetapi prestasinya juga setanding.

Sebagai tambahan kepada prestasi yang hebat, generasi baharu MateBook 14 juga mempunyai memori besar dua saluran sehingga 16 GB dengan PCIe NVMe SSD 512 GB, bukan hanya untuk membuka lebih banyak perisian dan fail dengan mudah dan bebas tekanan tetapi juga penyimpanan fail besar dengan cakera rangkaian dalam talian.

4. Rahsia menjadi berkuasa & cool: belajar dari teknologi telefon pintar

Ruang pelesapan haba lebih besar dibawa oleh motherboard kecil berketumpatan tinggi membolehkan Matebook 14 menampung reka bentuk dual fan dan dual heat pipe dalam badan yang sangat nipis. - Gambar Huawei

Betul ke ada yang kata bahawa notebook ultra ringan dan nipis tidak boleh menghilangkan haba? Nanti dulu, Huawei MateBook 14 adalah komputer riba berprestasi tinggi dan yang paling penting, no burning hands. Penyelesaian masalah pelepasan haba untuk notebook ultra mudah alih (ultraportable) solusinya ditemui pada papan utama yang merupakan sumber haba.

Menjadikan papan induk (motherboard) lebih kecil merupakan idea yang baik dan memberikan lebih banyak ruang untuk menghilangkan haba. Belajar dari teknologi pelesapan haba untuk telefon bimbit merupakan kunci untuk pelesapan haba notebook Huawei.

Dalam industri ini, komputer riba yang dilengkapi dengan pemproses berprestasi tinggi (H-series) biasanya lebih tebal 20mm, sementara Huawei MateBook 14 hanya setebal 16mm.

Untuk menyelesaikan percanggahan antara prosesor ringan dan berprestasi tinggi dan keperluan pelesapan haba, teknologi pengecilan motherboard baharu diperlukan.

Matebook 14 membuat reka bentuk susun atur baharu untuk struktur pelesapan haba, iaitu memindahkan teknologi pengecilan papan induk telefon bimbit ke komputer riba, daripada papan induk ke komponen, semuanya mengalami pengecilan yang disesuaikan dan diadaptasikan.

Huawei MateBook 14 dilengkapi dengan kipas penyejuk sirip ikan hiu baharu yang ditingkatkan. Menggunakan bilah berbentuk S berketumpatan tinggi ultra tipis 0.15 - 0.20mm untuk meningkatkan ruang bendalir dan memperbaiki keadaan aliran masuk; lebih daripada 79 bilah berketumpatan tinggi meningkatkan sekatan bilah pada aliran udara, mengelakkan penghasilan pusaran, membiarkan aliran udara cepat berlalu dan meningkatkan kesan penyebaran haba.

Ia juga dilengkapi dengan paip haba berkembar untuk membantu meningkatkan kecekapan pelesapan haba.

Ruang pelesapan haba lebih besar yang dibawa oleh motherboard kecil berketumpatan tinggi membolehkan Matebook 14 menampung reka bentuk ‘kipas berganda’ (dual fan) dan ‘paip haba berganda’ (dual heat pipe) dalam badan yang sangat nipis, ditambah dengan isipadu udara besar yang dibawa oleh kipas berdiameter lebih besar untuk mencapai kesan pelesapan haba "1 + 1> 2". Pemproses siri AMD Ryzen 4000H akan melepaskan prestasi tinggi hingga 35W dalam mod seimbang.

Huawei MateBook 14 dilengkapi dengan teknologi penapisan pintar. Ia memantau suhu keseluruhan mesin secara real time melalui enam sensor suhu yang secara berkesan meningkatkan kecekapan kipas. Kebisingan semasa memproses dokumen pejabat setiap hari hanya 25dB, iaitu setara dengan apabila membuat bisikan.

Apabila buku nota digunakan untuk tugasan ringan, ia beralih ke mod senyap untuk membuatkan orang lupa akan kewujudan kipas. Apabila digunakan dengan banyak, kelajuan kipas akan meningkat secara linear mengikut keadaan sebenar untuk memastikan kestabilannya.

5. Adakah nisbah keemasan 3:2 untuk skrin notebook ultraportable?

Paparan MateBook 14 3:2 lebih tinggi daripada skrin 14-inci 16:9 tradisional dan mempunyai luas yang lebih besar (sebenarnya hampir sama dengan skrin 16:9, 15.6-inci). - Gambar Huawei

Tujuan awal kelahiran notebook adalah untuk produktiviti mudah alih yang cekap. Setelah harganya mula diterima, secara beransur-ansur ia menjadi popular di kalangan isi rumah sebagai alat hiburan. Skrin lebar 16:9 yang sama dengan nisbah filem dapat memberikan pengalaman tontonan yang lebih menarik.

Namun, apabila semua komputer riba daripada produk mewah (high-end products) secara beransur-ansur menjadikan skrin lebar 16:9, ia menjadi penurunan dan beban bagi kakitangan pejabat dengan keperluan produktiviti yang lebih tinggi.

Produk pertama yang menggunakan skrin 3:2 pada produk komputer riba adalah siri Surface Book Microsoft yang juga menyokong skrin berorientasikan produktiviti 3:2. Secara umum, hanya sebilangan daripada produk mewah yang mengikuti trend ini untuk menggunakan nisbah 3:2 pada skrin 14 inci. Skrin dengan nisbah ukuran ini di pasaran adalah semua skrin berkualiti tinggi, gamut warna tinggi, resolusi tinggi dan kedalaman warna yang tinggi. Huawei juga merupakan salah satu peneraju dalam trend ini.

Paparan MateBook 14 3:2 lebih tinggi daripada skrin 14-inci 16:9 tradisional dan mempunyai luas yang lebih besar (sebenarnya hampir sama dengan skrin 16:9, 15.6-inci). Skrin ini juga merupakan skrin gamut warna 100% sRGB yang memberikan perlindungan mata. Selagi nisbah skrin digunakan ialah 16:9, ia akan menjadikan banyak kawasan skrin menegak hilang.

Kawasan pandang menyusut yang boleh menjejaskan intuitif dan kecekapan. Semasa mengendalikan kerja pejabat seperti melayari web untuk mendapatkan maklumat, memproses hamparan Excel atau mengedit Word dan dalam keadaan seperti itu, kawasan mendatar tidak sepenting kawasan menegak, kerana kawasan menegak yang besar dapat menampung lebih banyak kandungan pada layar yang sama, mengurangkan perubahan halaman. Skrin 3 hingga 2 14 inci memberikan pandangan luas dan menyegarkan.

6. Pusat pengalaman pengguna - Komputer riba dengan cara telefon pintar

Huawei unik, sistem ‘kolaborasi multi-layar’ ini dapat secara langsung berkongsi layar telefon bimbit ke PC untuk mencapai ‘satu layar mengoperasikan dua sistem’. - Gambar Huawei

‘Menggunakan cara berfikir telefon pintar untuk membuat komputer riba, berfokus kepada pengalaman pengguna, ini adalah percubaan inovatif yang dibuat oleh Huawei dalam bidang komputer riba' - memperkasakan rangkaian produk lain dengan kelebihan utama jenama. HUAWEI membawa konsep popular dalam industri telefon bimbit ke komputer riba seperti FullView Display, kawalan berbilang sentuhan, pelesapan haba yang cekap, pengecasan sangat pantas, membuka kunci dengan cap jari dan interaksi pintar.

MateBook 14 menggunakan idea telefon bimbit dan menyediakan versi sentuhan untuk dipilih. Versi sentuhan menyokong sentuhan sepuluh titik dan boleh menggesek tiga jari untuk mengambil screengrab dan kemudian menangkap kawasan tertentu pada layar dengan melukis bentuk. Komputer riba secara automatik mengenali teks dalam ruang yang anda tangkap yang kemudian anda dapat dengan cepat menampalnya ke dalam dokumen. Menangkap dan mengedit tangkapan skrin tidak pernah semudah ini.

Di bawah Huawei unik, sistem ‘kolaborasi multi-layar’ ini dapat secara langsung berkongsi layar telefon bimbit ke PC untuk mencapai ‘satu layar mengoperasikan dua sistem’. Dengan skrin sentuh komputer riba, anda hanya perlu menyeret dan melepaskan terus ke skrin untuk memindahkan fail. Pengguna hanya perlu fokus pada satu skrin komputer riba dan dapat menangani kedua-dua tugas pejabat secara profesional di PC dan juga aplikasi mudah alih di telefon; anda juga dapat langsung membuka dan mengedit fail di telefon bimbit di MateBook, dan menerima audio dan video mudah alih panggilan.

Bateri berkapasiti hingga 56 Wh digabungkan dengan teknologi penjimatan kuasa pintar Huawei dapat digunakan selama 2.5 jam setelah pengisian cepat 15 minit. – Gambar Huawei

Pengecasan super Huawei selalu menjadi teknologi telefon bimbit Huawei yang sentiasa ke depan dan MateBook 14 juga mewarisinya. Pengecas USB-C 65 W adalah stesen jana kuasa yang beratnya hanya 160g dan muat tepat di dalam poket anda. Ia menyediakan pengecasan pantas untuk HUAWEI MateBook 14 anda, serta pengecasan super untuk telefon Huawei yang menyokong HUAWEI SuperCharge™. Bateri berkapasiti hingga 56 Wh (kapasitas dinilai), digabungkan dengan teknologi penjimatan kuasa pintar Huawei dapat digunakan selama 2.5 jam setelah pengisian cepat selama 15 minit.

Kejutan lain yang dibangunkan dalam MateBook 14 adalah butang kuasa cap jari yang menggabungkan keselamatan dan kemudahan. Huawei telah menggunakan kepakaran teknologi keselamatan cap jari dari telefon ke komputer riba. MateBook 14 yang baharu menggunakan reka bentuk pengenalan cap jari dan butang kuasa dua-dalam-satu (2 in 1) pada sistem Windows. Anda boleh menekan butang semasa komputer riba dimatikan dan ia akan boot up dan kemudian log masuk ke Windows tanpa anda perlu memasukkan cap jari anda lagi.

Bonus

Papan kekunci lampu latar bersaiz penuh mempunyai 3 tahap penyesuaian lampu latar, lebih mengoptimumkan perjalanan kunci dan papan kekunci serta memperbesar kawasan pad sentuh isyarat menjadikan operasi input dan isyarat lebih mudah.

HUAWEI MateBook 14 dilengkapi pelbagai port yang berguna untuk fon telinga, telefon, pemacu kilat dan apa sahaja yang anda perlukan. Pasangkan dan mainkan, senang dan pantas.

MateBook 14 yang baharu menggunakan reka bentuk pengenalan cap jari dan butang kuasa dua-dalam-satu (2 in 1) pada sistem Windows. - Gambar Huawei

Berbanding dengan komputer riba ultra mudah alih lain, Huawei MateBook 14 mempunyai prestasi teras yang lebih kuat, kualiti skrin yang tidak dapat dikalahkan pada harganya dan atribut tambahan kualiti dan ekologi lengkap dari perspektif reka bentuk dan keahlian. Ia pasti akan menjadi komputer riba terlaris tahun ini!

HUAWEI MateBook 14 akan mula dijual pada 30 Oktober di Malaysia, berharga dari RM3,799! Mulai sekarang hingga 29 Oktober, anda boleh membuat pesanan awal dan menikmati Hadiah Percuma bernilai RM 1,177!

Selain itu, untuk keperluan, anggaran dan pilihan yang berbeza, HUAWEI MateBook Series selalu mempunyai komputer riba lain untuk memenuhi matlamat anda.

Klik https://bit.ly/3mehS8S untuk mengetahui lebih lanjut!