KUALA LUMPUR: Malaysia menggesa semua pihak di Asia Barat berhati-hati agar tidak memburukkan lagi situasi yang sudah sedia tegang.

Dalam satu kenyataan, Kementerian Luar menegaskan sebarang bentuk provokasi atau tindakan balas boleh mencetuskan konflik yang dahsyat dan tidak akan memberi manfaat kepada wilayah itu serta kepentingan Palestin.

"Malaysia menyahut seruan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menghentikan serta-merta dan menamatkan permusuhan ini.

"Ini kerana sebarang bentuk serangan, ofensif atau defensif, akan mengakibatkan situasi luar kawalan, dan akhirnya akan mengorbankan lebih ramai nyawa yang tidak bersalah," kenyataan itu menyebut.

Masyarakat antarabangsa juga diingatkan supaya tidak terlepas pandang terhadap objektif bagi memastikan kebebasan rakyat Palestin dan hak mereka ke atas tanah sendiri.

Sebarang gangguan daripada objektif ini adalah apa yang Israel mahukan bagi mengalihkan perhatian masyarakat global daripada tindakan tidak berperikemanusiaan mereka di Palestin.