KUALA LUMPUR: Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) memaklumkan beberapa perkhidmatan tren penumpangnya terjejas berikutan banjir dan hujan lebat luar biasa yang berterusan sejak semalam.

Menurut Ketua Pegawai Operasi KTMB Mohd Zain Mat Taha, beberapa operasi perkhidmatan itu terjejas terutamanya membabitkan sektor Pantai Timur dan Lembah Klang.

“Hujan lebat sejak semalam telah menyebabkan beberapa operasi tren terjejas di sektor Pantai Timur dan Lembah Klang. Oleh itu, kami terpaksa membatalkan beberapa perkhidmatan tren demi keselamatan penumpang," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada Ahad petang.

Justeru pihak KTMB memohon maaf atas segala kesulitan yang dialami ketika ini.

Malah jelas beliau lagi, hujan berserta angin kuat telah menyebabkan kerosakan infrastruktur milik KTMB lantas menyebabkan tren tidak dapat beroperasi seperti biasa.

“Angin kuat telah menyebabkan pokok tumbang dan merosakkan alat talian atas, landasan juga ditenggelami air di beberapa tempat yang menyebabkan kelewatan serta pembatalan tren," jelasnya.

Berikut adalah status terkini operasi tren KTMB:

KTM KOMUTER (Pelabuhan Klang - Tanjung Malim - Pelabuhan Klang) Tren dari KL Sentral menuju ke Pelabuhan Klang akan ditamatkan di Stesen Subang Jaya. Tren ini akan berpatah balik ke KL Sentral.

Tiada perkhidmatan dari Stesen Batu Tiga menuju ke Stesen Pelabuhan Klang dan sebaliknya berikutan banjir dan tanah mendap di antara Padang Jawa dan Shah Alam.

ETS:
Semua perkhidmatan ETS beroperasi seperti biasa.

KTM INTERCITY:
a) Ekspres Rakyat Timuran Perkhidmatan tren No. 26 dan 27 laluan Kempas Baru akan beroperasi seperti biasa.

b) Shuttle Timuran Perkhidmatan Shuttle Timuran untuk semua laluan akan beroperasi seperti biasa.

SKYPARK LINK:
Perkhidmatan ini beroperasi seperti biasa.

KTM KARGO:
Semua tren kargo dari Pelabuhan Klang akan digantung sementara sehingga paras air di Stesen Batu Tiga kembali surut dan landasan di sektor Padang Jawa dan Shah Alam kembali pulih.

Para penumpang yang terjejas boleh mendapatkan pemulangan tambang penuh atau menukar tarikh perjalanan melalui e-wallet KITS atau di kaunter mengikut terma dan syarat.

Sebarang perkembangan terkini akan dimaklumkan dari masa ke semasa. Orang ramai boleh mendapatkan maklumat lanjut dengan menghubungi Pusat Panggilan KTMB di 03-2267 1200 atau layari Facebook rasmi KTMB.