KUALA LUMPUR: Janji berkenaan kuota mandatori jantina, khasnya buat wanita bagi mengisi jawatan-jawatan dalam lembaga korporat seperti di bawah Bajet 2022 satu langkah baik, namun masih terdapat kekurangan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ketari, Young Syefura Othman mempersoalkan mengapa ia diletakkan dalam bentuk nombor dan berpendapat nilai dalam bentuk peratusan lebih memberi gambaran yang jelas.

"Banyak bantuan diberikan tetapi kita lihat diskriminasi dalam bentuk korporat, awam, politik dan kepimpinan.

"Kita lihat apa yang diumumkan berkaitan kuota syarikat senaraian awam itu langkah baik tetapi saya musykil kenapa ia diletakkan dalam bentuk nombor?

"Kita mahu peratus, kerana di situ kita dapat lihat dengan lebih jelas. Jika kerajaan ikhlas, seharusnya dikeluarkan nilai dalam bentuk peratus.

"Jadi, supaya lebih mudah dan membantu memperkasakan wanita dari segi peranan mereka dalam kepimpinan tertinggi," katanya ketika muncul dalam Dialog 3 Penjuru di Astro AWANI, pada Khamis.

Tambah Young Syefura, penempatan kuota satu langkah awal yang baik untuk memberi pendedahan tentang kebolehan dan kemampuan wanita memegang jawatan tinggi dalam kepimpinan, malah memberi langkah awal untuk membolehkan wanita dinilai secara merit.

"Dalam politik, DAP contohnya, memang diletakkan 30 peratus wanita dalam kepimpinan tertinggi. Ini permulaan, sebab kalau tak ada langkah awal ini, ia akan jadi sukar untuk dimulakan," ujarnya.

Beliau juga terkilan apabila tiadanya pengagihan saksama bantuan ketua isi rumah wanita dalam bajet tersebut, memandang semakin ramai wanita terpaksa kembali bekerja pasca pandemik.

"Saya mengharapkan ada pengecualian cukai pendapatan kepada wanita yang kembali bekerja, kerana kita tahu ramai wanita terpaksa keluar dari persaraan selepas perintah kawalan pergerakan demi menyara keluarga, dan ini boleh membantu meringankan beban mereka," katanya.


Dialog Tiga Penjuru: Bajet 2022 | Perempuan, Isteri dan Ibu