KURSUS micro-credential adalah kursus pendek yang membolehkan individu untuk mempelajari kemahiran khusus yang berkaitan dengan ilmu baharu, bidang pekerjaan atau industri tertentu.

Kursus micro-credential biasanya disediakan oleh institusi pengajian tinggi atau organisasi profesional dan biasanya memerlukan masa yang lebih singkat dan kos yang lebih rendah berbanding dengan program pengajian tradisional yang lebih lama.

Salah satu kelebihan utama kursus micro-credential adalah fleksibiliti yang ditawarkan.

Ini membolehkan individu mempelajari kemahiran baharu dan meningkatkan kebolehan mereka dalam masa yang singkat, sambil menjalankan tugas harian mereka.

Oleh itu, kursus micro-credential sangat sesuai bagi mereka yang sibuk dengan pekerjaan atau tanggungjawab keluarga.

Selain itu, kursus micro-credential biasanya memfokuskan pada kemahiran khusus yang berkaitan dengan industri tertentu.

Ini bermakna individu dapat mempelajari kemahiran yang berkaitan dengan pekerjaan mereka atau industri yang ingin mereka ceburi.

Ini memberi mereka kelebihan dalam pasaran pekerjaan dan meningkatkan prospek mereka dalam kerjaya.

Ia selari dengan aspirasi Menteri Pendidikan Tinggi iaitu Datuk Seri Mohamad Khaled Nordin yang sentiasa melakar pemikiran jauhnya melalui Perangkaan Pengajian Tinggi Malaysia yang diterbitkan pada tahun 2008 yang ingin mentransformasikan Sektor Pendidikan Negara dan penekanan diberikan kepada sistem penyampaian Pendidikan yang mengintegrasikan ICT (Information, communication and Technology) khususnya di institusi Pengajian Tinggi di Malaysia.

Ia juga sejajar dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia Pendidikan Tinggi (PPPM PT) 2015-2025 yang memberikan penekanan terhadap penggunaan teknologi maklumat dan transformasi penyampaian proses pengajaran dan pembelajaran.

Dalam menyokong inisiatif ini, Universiti Teknologi MARA (UiTM) melalui Institut Pendidikan Berterusan & Pengajian Profesional (iCEPS) telah dipertanggungjawabkan dalam pembangunan dan penawaran bahan pengajaran digital iaitu kursus dalam bentuk MicroCredential.

Kursus-kursus micro-credential di UiTM menawarkan fleksibiliti yang tinggi bagi pelajar, yang membolehkan mereka mempelajari kemahiran baharu secara dalam talian dan meningkatkan kebolehan mereka dalam masa yang singkat, sambil menjalankan tugas harian mereka.

Selain itu, kursus micro-credential di UiTM juga memberi tumpuan kepada kemahiran khusus yang berkaitan dengan industri tertentu, yang memberi pelajar kelebihan dalam pasaran pekerjaan dan meningkatkan prospek mereka dalam kerjaya.

UiTM melalui sistem pengiktirafan kredit oleh Malaysian Qualification Agency (MQA) yang akan melancarkan APEL M kelak akan membolehkan pelajar mengumpulkan kredit dari kursus micro-credential dan kemudian memindahkannya ke dalam program pengajian yang ingin diikuti sama ada di peringkat diploma, ijazah atau sarjana.

Ini memberi pelajar bergraduat lebih awal dan membolehkan mereka mempelajari kemahiran yang diperlukan untuk kerjaya mereka.

Selain itu, UiTM juga bekerjasama dengan pelbagai organisasi industri untuk memastikan bahawa kursus micro-credential yang ditawarkan memenuhi keperluan industri dan memberi manfaat kepada pelajar.

Ini memastikan bahawa pelajar yang mengambil kursus micro-credential di UiTM mendapat manfaat yang maksimum dari program tersebut dan mempunyai prospek
kerjaya yang lebih cerah.

Secara keseluruhan, kursus micro-credential di UiTM menawarkan peluang yang unik bagi pelajar untuk mempelajari kemahiran khusus yang berkaitan dengan pekerjaan atau industri tertentu dalam masa yang singkat dan meningkatkan prospek kerjaya mereka.

Kursus Micro-Credential di UiTM boleh di akses di laman sesawang https://ufuture.uitm.edu.my/home/


Prof Dr Azizul Halim Yahya ialah Ketua Eksekutif, Institut Pendidikan Berterusan dan Pengajian Profesional, Universiti Teknologi MARA

Penulisan artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan sidang pengarang Astro AWANI.