KUALA LUMPUR: Kesiapsiagaan operasi risikan di Malaysia perlu dipertingkatkan lagi, terutamanya dari segi pengutipan maklumat siber supaya dapat mengadaptasi senario yang berlaku ketika ini, kata penganalisis pertahanan dan keselamatan, Datuk Ruhanie Ahmad.

Bekas Ahli Parlimen Parit Sulong itu berkata, persiapan agensi risikan yang sewajarnya adalah berpatutan, memandangkan maklumat di alam siber datang dalam pelbagai bentuk, seperti laman web yang terbuka (open source), dan juga penyebaran dalam dark web dan deep web.

Dalam konteks itu, beliau berkata, Kertas Putih Pertahanan 2019 sendiri telah menggariskan keperluan menitikberat keupayaan perisikan siber, termasuk menaik taraf aset kelengkapan operasi elektromagnetik.

“Pada waktu sama, perisikan keselamatan, memerlukan human capital atau tenaga manusia yang betul-betul terlatih dalam bidang teknologi komunikasi dan maklumat, mempunyai kepakaran, dan juga memahami soal pengutipan data di alam siber.

“Perisikan pada zaman mutakhir ini, banyak melibatkan kepakaran pengutipan data manual, dan juga kepakaran mengesan dan menterjemah data dan maklumat yang diperoleh dari alam siber,” katanya kepada Astro AWANI.

Bersempena dengan tayang pawagam filem terbaharu James Bond 007, ‘No Time To Die’, Astro bakal menayangkan 25 filem ikonik ejen perisikan antarabangsa itu, bermula 15 Oktober sehingga 7 November ini.

Sebagai tambahan, Astro berkata, peminat boleh menyaksikan dokumentari ‘Everything or Nothing: The Untold Story of 007’, yang berfokus kepada tiga jejaka yang berkongsi impian yang sama – penerbit, Albert R. Broccoli dan Harry Saltzman, serta pengarang buku, Ian Fleming.


James Bond 007 | 25 filem di saluran 007, 407


BACA: 25 filem ikonik James Bond di saluran istimewa 007 dan 407 Astro 

Fenomena ejen perisikan itu, sedikit sebanyak membawa persoalan, sama ada di Malaysia juga wujud pegawai-pegawai penyiasat yang sentiasa memakai tuksedo serta mempunyai peralatan canggih bagi menyelesaikan misi yang telah ditugaskan.

Menjawab persoalan itu, Ruhanie berkata, ia lebih kepada situasi hipotesis dan terdapat pengarah tempatan yang cuba mengadaptasi watak legenda itu ke dalam karya masing-masing, antaranya watak Jefry Zain lakonan Allahyarham Tan Sri Jins Shamsuddin dalam filem Jurang Bahaya (1967) atau Mat Bond (1967) lakonan Mat Sentul.

Namun, jelasnya lagi, perkara seperti pengintipan rahsia negara (espionage) tidak dinafikan sering terjadi, dan ini, tambahnya lagi, menuntut kerajaan meningkatkan lagi pemerkasaan agensi perisikan sedia ada.

“Usaha untuk mengkhianati kerajaan atau organisasi diwujud pada setiap masa dan di mana-mana sahaja sama ada kita sedar atau tidak sedar.

"Kalau ada undang-undang baharu yang berkaitan perisikan dan pengkhianat, ia perlu dilihat, kerana ada kelompangan yang memerlukan kita kaji, faham dan teliti dan seterusnya perundangkan (legislate),” katanya lagi.

Ruhanie berkata, tanggungjawab itu juga bukan sekadar di bahu Ahli-ahli Parlimen, tetapi juga Jabatan Peguam Negara serta badan-badan penggubal undang-undang lain yang perlu memberi pemahaman kepada Ahli Parlimen tentang keperluan mempunyai perundangan yang unggul dalam sektor risikan, keselamatan dan pertahanan.

Dalam pada itu, pengarang buku Sejarah Perisikan di Malaysia, Azharuddin Mohamed Dali berpandangan, senario dan landskap geopolitik global yang berubah menjadikan operasi risikan lebih mencabar berbanding era sebelumnya.

Beliau berkata, dalam tempoh 30 tahun akan datang, keadaan akan menjadi lebih kompleks dan negara memerlukan pasukan perisikan yang lebih mantap serta dapat merangkumi sektor seperti sosial, kewangan, alam siber, selain yang bersifat konvensional seperti keselamatan dan pertahanan.

“Hal-hal berkaitan kewangan, bagaimana pendedahan yang terbaharu adalah Pandora Papers. Itu antara hal berkaitan dengan keupayaan pihak tertentu, untuk menggunakan teknologi moden mendedahkan maklumat sebegini rupa.

“Dulu sudah cukup sukar, kerana kebergantungan kita kepada kepintaran manusia (human intelligence). Tetapi dengan penggunaan teknologi termasuk kecerdasan buatan (AI), isu-isu sebegini rupa akan menjadi semakin mencabar. Malah perbankan, insurans dan sebagainya turut tidak terlepas dari isu ini,” katanya lagi.

Berdasarkan faktor tersebut, Azharuddin berkata, keperluan menaiktaraf serta meningkatkan keupayaan agensi risikan negara bukan lagi sekadar keperluan, tetapi merupakan satu kewajiban, dalam usaha menjaga keselamatan dan kedaulatan Malaysia.