PELETAKAN jawatan Sultan Muhammad V sebagai Yang di-Pertuan Agong membuka ruang kepada lapan lagi Raja untuk dipilih sebagai Ketua Negara.

Bagaimanapun, proses pemilihan Yang di-Pertuan Agong bukanlah sesuatu yang mudah malah ia dibuat secara teliti dan penuh ketertiban.

Pada kebiasaannya, Raja yang paling kanan dari segi pemerintahan dipilih menjawat jawatan berkenaan, bagaimanapun, peraturan ini tidak lagi diguna pakai selepas semua Raja dari negeri-negeri telah dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong iaitu selepas Sultan Perak dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong IX, jelas kenyataan yang dimuat naik di laman web Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.

Selepas itu, senarai baharu yang dikenali sebagai senarai yang disusun semula kini diguna pakai dan ia berpandukan kepada kekananan negeri yang rajanya telah dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong.

Berikut adalah lapan tatacara yang ditetapkan dalam proses pengundian Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.

1. Hanya sembilan Raja-Raja sahaja yang layak memilih dan dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong. Bagaimanapun, hanya Raja yang paling kanan dicalonkan dalam pengundian berkenaan.

2. Semasa pemilihan, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja membekalkan satu kertas undi setiap Raja.

3. Setiap Raja diminta menandakan pendapatnya sama ada Raja yang paling kanan tersebut sesuai atau tidak sesuai dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong.

4. Calon mestilah mendapat majoriti lima undi sebelum Raja yang mempengerusikan Mesyuarat Pemilihan menawarkan jawatan Yang di-Pertuan Agong kepada Baginda.

5. Jika Raja yang berjaya tidak menerima tawaran ataupun Raja itu gagal memperolehi undi majoriti maka proses pengundian semula akan dijalankan dengan mencalonkan nama Raja yang kedua dalam senarai kekananan yang layak dipilih untuk diundi.

6. Proses hanya akan selesai selepas Baginda menerima tawaran jawatan Yang di-Pertuan Agong.

7. Selepas itu, Majlis akan mengisytiharkan Baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong dan memegang jawatan itu bagi tempoh lima tahun.

8. Pemilihan dibuat secara undi sulit dan kertas undi yang digunakan tidak bernombor serta ditandakan dengan pen dan dakwat yang sama. Sebaik sahaja keputusan undian diumumkan semua kertas undi akan dimusnahkan di hadapan Raja-Raja.
Kertas undi dimusnahkan di hadapan Raja-raja sebaik sahaja keputusan undian diumumkan