KUALA LUMPUR : Lawatan sulung Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Indonesia disifatkan sangat signifikan dan memberi impak yang besar kepada hubungan dua hala kedua-dua negara.

Penganalisis Politik dan Hubungan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata, ia bakal meningkatkan hubungan dagangan dan diplomatik Malaysia-Indonesia.

"Impak itu juga menjurus kepada hubungan Malaysia dan Indonesia sebenarnya harmoni. Tidak ada banyak krisis yang boleh menggugat hubungan dua hala ini walaupun kita ada isu berbangkit seperti tuntutan bertindih, isu budaya dan tenaga kerja Indonesia.

"Isu ini dilihat sebagai isu pinggiran yang mana dilihat hubungan kedua-dua negara agak stabil. Oleh sebab itu, fokus ialah bagaimana nak erat hubungan antara rakyat dan meningkatkan hubungan ekonomi," katanya kepada Astro AWANI pada Ahad.

Ujarnya lagi, lima isu utama termasuk diskriminasi minyak sawit oleh Kesatuan Eropah (EU), pembatasan sempadan darat dan maritim, pengambilan serta perlindungan pekerja migran dari Indonesia, dan kepengerusian  ASEAN oleh Indonesia pada 2023 perlu dibincang dan disegerakan antara kedua-dua negara.

"Saya rasa itu ada dalam perbincangan antara Anwar dan Jokowi (Joko Widodo), sebab isu ini telah lama dibincangkan dan dibangkitkan. Saya rasa itu isu paling mendesak untuk mencari penyelesaian khusus," kata beliau.

Sementara itu, cadangan Presiden Indonesia, Joko Widodo untuk pembangunan ibu kota baharu Indonesia, Nusantara, di Kalimantan Timur, bakal merancakkan lagi dagangan di kawasan Borneo.

Mohd Azizuddin berkata, Malaysia wajar menyokong cadangan itu bagi mendapatkan manfaat daripada pelaburan berkenaan.

"Idea untuk tubuh bandar baharu ini, sebab Jakarta itu agak padat dan tidak mampu lagi berkembang sebagai sebuah ibu kota moden. Selain dekat dengan Malaysia, ia akan merancakkan dagangan di Borneo. Jadi idea itu perlu disambut Malaysia untuk ambil kesempatan pelaburan dan beri pendapatan kepada negara.

"Jadi ada perkara boleh kita sumbang dari kepakaran, dan perbincangan kedua-dua negara ini penting supaya nak lihat apa yang boleh disumbangkan negara bagi mewujudkan bandar baharu di Kalimantan (Nusantara) dan agenda akan dapat dicapai walaupun ia adalah idea Jokowi, sebelum beliau bersara nanti," tambahnya.