KUALA LUMPUR: Lebih 1,000 peluang pekerjaan ditawarkan pada 'The CyberSecurity Malaysia Job Fair' yang diadakan selama dua hari bermula hari ini hingga esok di Menara Xyber Axis, Cyberjaya.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Cyber Security Malaysia (CSM), Datuk Dr Amiruddin Abdul Wahab, peluang pekerjaan dalam industri siber itu ditawarkan sejumlah 16 syarikat.

"Bagi menyelaraskan pemadanan sumber manusia antara organisasi keselamatan siber dan pengamal, di bawah Program Kerjasama CyberSecurity Malaysia (CPP), kami menganjurkan pameran pekerjaan untuk mengatasi kekurangan bekalan tenaga profesional dan mempromosikan keselamatan siber sebagai kerjaya.

"Hari ini, lebih ramai menggunakan teknologi dan internet untuk berunding, berniaga, belajar dan bersosial dalam skala yang tidak pernah dilihat sebelumnya.

"Bersama dengan kelebihannya, terdapat juga risiko mengenai penyalahgunaan teknologi dan internet malah ancaman siber semakin canggih sehingga menyebabkan permintaan untuk keselamatan siber mahir meningkat profesional untuk memerangi ancaman ini dan menguruskan pertahanan siber," katanya dalam satu kenyataan, pada Jumaat.

Antara syarikat yang menyertai pameran kerjaya itu ialah SecureMi Sdn Bhd, System Consultancy Services Sdn Bhd, Dell Global Business Centre Sdn Bhd, Vigilant Asia (M) Sdn Bhd, Abyres Holding Sdn Bhd, Huawei Technologies Malaysia Sdn Bhd, YNY Technology Sdn Bhd dan Intellize Tech Services Sdn Bhd.

Turut serta syarikat CyberSecurity Malaysia, Ayhedge Techbiz Solutions Sdn Bhd, iFree Group Security Sdn Bhd, Terrabit Consulting Sdn Bhd, Baker Tilly MH Consulting Sdn Bhd, APMC IT Sdn Bhd, TATA Consultancy Malaysia Sdn Bhd dan ZTE (Malaysia) Corporation Sdn Bhd.