KUALA LUMPUR: Seorang lelaki berusia 37 tahun akan menjadi individu pertama di negara ini yang akan didakwa di bawah Akta Anti-Menghendap yang baharu.

Lelaki itu didakwa mengintip dan melakukan gangguan seksual terhadap seorang jurugambar wanita selama beberapa tahun, menghantar gambar lucah dirinya, malah mengikuti wanita berkenaan ke United Kingdom.

The Star melaporkan, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Mohamad Fakhrudin Abdul Hamid berkata, lelaki itu akan didakwa mengikut Seksyen 507A Kanun Keseksaan yang baru digubal berkaitan dengan jenayah menghendap.

“Dia akan dibawa ke mahkamah Shah Alam dalam tempoh dua hari lagi untuk menghadapi pertuduhan,” katanya memetik laporan The Star, pada Rabu.

Undang-undang baharu mentakrifkan menghendap sebagai tindakan gangguan berulang yang bertujuan untuk, atau mungkin menyebabkan kesusahan, atau ketakutan kepada sesiapa sahaja.

Media sebelum ini melaporkan jurugambar tersebut, Acacia Diana, telah membuat laporan polis mengenai gangguan yang diterima dalam talian sejak 2018.

Dalam satu siri ciapan di Twitter pada Julai 2023, dia memperincikan bagaimana dia diintip dan diganggu secara seksual oleh seorang lelaki selama hampir lapan tahun.

Lelaki itu ditangkap di United Kingdom namun dibebaskan dengan ikat jamin.

Acacia mendakwa polis UK berhasrat mendakwa lelaki itu dengan dakwaan melakukan gangguan seksual dan menghendap tetapi lelaki itu bertindak pulang ke Malaysia dan gagal hadir ke mahkamah.