KUALA LUMPUR: Seseorang wakil rakyat harus bekerja atas nama rakyat dan bukan lagi parti selepas dilantik atas suara majoriti rakyat dalam pilihan raya.

Tegas penganalisis politik, Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri, mentaliti kepartian yang menebal harus diubah supaya khidmat kepada masyarakat itu dapat disampaikan dengan saksama tanpa pengaruh parti.

Beliau melihat budaya politik khidmat yang diamalkan di negara ini masih berpaksikan parti, terpapar dengan sikap mereka menampilkan logo atau bendera parti dalam segala kerja yang dilakukan.

“Bila dilantik jadi wakil rakyat,,benda pertama yang dibuat adalah membuka pejabat dan bubuh logo parti.

“Itu kesilapan besar kerana sepatutnya wakil rakyat tak boleh meletakkan dirinya sebagai partisan lagi,” katanya dalam program Agenda AWANI pada Isnin.

Beliau juga katanya pernah mencadangkan supaya wakil rakyat cukup membuka pejabatnya di bangunan pihak berkuasa tempatan (PBT) sedia ada seperti di kompleks majlis daerah atau perbandaran masing-masing.

Bukan sahaja dapat menjimatkan perbelanjaan, malah imej yang diberikan lebih neutral dan terbuka lantas lebih mudah untuk didekati rakyat tanpa mengira apa pun kecederungan parti mereka.

“Pejabat ADUN dan pejabat Ahli Parlimen letakkan setempat, pada masa sama peruntukan-peruntukan diberikan.

“Ini kerana mereka berkhidmat untuk keseluruhan rakyat dan tak ada kena mengena dengan parti, maka perubahan paradigma ini cukup penting.”

Lepas pilihan raya, wakil rakyat bukan lagi wakil parti - Penganalisis politik