Apa aspirasi dan harapan anak-anak muda untuk Malaysia baharu?

Susulan kemenangan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia ketujuh, Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau UNICEF melancarkan satu kempen iaitu #LetterToMyPM.

Pertubuhan itu menjemput kanak-kanak untuk meluahkan keinginan mereka untuk masa hadapan anak-anak muda dan juga negara.

Puluhan surat diterima oleh pihak UNICEF dimana kanak-kanak menyampaikan hasrat mereka tentang pelbagai isu dari pendidkan hingga ke isu pembangunan negara.

Berikut adalah beberapa surat yang dikongsi oleh UNICEF di laman Instagram mereka:

“Tun Dr Mahathir, Kami memerlukan lebih banyak latihan untuk guru; kemudahan sekolah yang lebih baik dan iPads bukan buku.” - Herrish, 11, Kuala Lumpur (KL).


“Tun Dr Mahathir Mohamad, saya mahu satu sistem berdasarkan merit, bukan bangsa.” - Jennifer, 17, Kedah.


“Tun Dr Mahathir Mohamad, saya berharap Malaysia akan kembali hebat satu hari nanti.” - Ainun, 19, Johor.



“Tun Dr Mahathir Mohamad, saya harap kanak-kanak boleh mengambil bahagian dalam pembangunan negara.” - Kaushalynn, 17, KL.


“Tun Dr Mahathir Mohamad, bolehkah kita mempunyai lebih banyak MRT dengan tanda-tanda kerusi roda dan lebih banyak pawagam dengan lif supaya saya dapat menonton Star Wars?” - Nikhil Look, 9, KL.



Dalam perkembangan lain, UNICEF Malaysia mengucapkan tahniah kepada pelantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai PM yang ketujuh.

“Anak muda Malaysia dengan jelas dan aman meluahkan aspirasi mereka untuk masa depan yang lebih cerah dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

“Orang muda tidak sabar untuk menyumbang kepada Malaysia yang lebih mampan, saksama, dan inklusif,” kata Amjad Rabi, Pemangku wakil UNICEF di Malaysia.

Selain itu, UNICEF menyeru kerajaan yang baharu dipilih untuk melantik Pesuruhjaya Kanak-kanak sebagai penasihat bebas untuk memantau hak dan kesejahteraan kanak-kanak dan mempromosikan kepentingan terbaik mereka dalam undang-undang dan dasar.

“Wakil khas ini memberi tumpuan kepada isu-isu kanak-kanak dan melaporkan terus ke Parlimen, dengan mandat untuk meletakkan kepentingan anak-anak kepada agenda awam.

“Ia akan menggalakkan pelbagai jabatan untuk menyelaraskan usaha mereka dan menggalakkan undang-undang, dasar dan perkhidmatan yang lebih baik untuk kanak-kanak,” katanya dalam kenyataan itu.

UNICEF menggalakkan anak-anak muda untuk terus kongsi harapan dan aspirasi menerusi surat terbuka untuk Perdana Menteri.

Surat terbuka ini boleh dimuat naik di media sosial menggunakan hashtag #LetterToMyPM dan tag @UNICEFMalaysia di Instagram.