Persidangan Dewan Rakyat pada 13 Julai ini merupakan persidangan yang ditunggu-tunggu selepas hampir beberapa bulan lamanya tertangguh akibat penularan wabak COVID-19 di negara ini.

Selain itu, ia juga bakal mencuri tumpuan apabila barisan Perikatan Nasional (PN) di bawah pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin akan menduduki blok kerajaan selepas beliau mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada 29 Februari lepas.

Berikut merupakan lima perkara penting yang bakal mewarnai persidangan Mesyuarat Kedua Dewan Rakyat kali ini.

1. Ahli Parlimen dijangka akan memulakan persidangan dengan membahaskan kandungan ucapan Titah Diraja yang disampaikan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada Mesyuarat Pertama Sidang Dewan Rakyat, 18 Mei lepas.

2. Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan membentangkan usul menamatkan khidmat Speaker, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof dan timbalannya, Nga Kor Ming.

3. Blok Pakatan Harapan dijangka cuba mengemukakan kembali membuat ketetapan bahawa Perdana Menteri yang juga Ahli Yang Berhormat Pagoh tidak mempunyai keyakinan majoriti Ahli-Ahli Yang Berhormat Dewan Rakyat.

4. Parti PAS pula akan mengemukakan usul undi percaya terhadap kepemimpinan Muhyiddin, untuk dibentang dan dibahaskan.

5. Rang Undang-Undang Covid-19 (Langkah Sementara) akan dibentangkan sebagai komitmen bagi mengurangkan impak perundangan Covid-19, kata Perdana Menteri.

Mengikut portal rasmi Parlimen Malaysia, persidangan pada 13 Julai ini akan dikenali sebagai Mesyuarat Kedua bagi Takwim Penggal Ketiga Parlimen Keempat Belas 2020, dan akan berlangsung selama hari.

Selepas itu, Mesyuarat Ketiga akan berlangsung selama 27 hari bermula 2 November hingga 15 Disember 2020.

BACA: Undi tidak percaya Muhyiddin: Usul Mahathir disenarai, giliran 27

BACA: Azhar Harun calon YDP Dewan Rakyat, Azalina timbalan

BACA: Sidang Parlimen dijangka paling 'panas', pertukaran Speaker ikut Perlembagaan