TAPAH: Seorang anggota polis cedera apabila sebuah lori kontena merempuh pagar dan pondok kawalan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tapah di sini, awal pagi ini.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Perak, Sabarodzi Nor Ahmad berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai kemalangan itu pada 1.20 pagi.

Menurutnya, sebaik menerima pangggilan, anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Tapah bergegas ke lokasi kejadian.

“Setiba jentera ke lokasi, didapati kemalangan melibatkan sebuah lori kontena melanggar pagar dan pondok polis IPD Tapah.

“Terdapat seorang anggota polis yang sedang bertugas di pondok kawalan dan mengalami kecederaan ringan,” katanya dalam kenyataan di sini.

Menurutnya lagi, ketua operasi mengaplikasikan konsep menyelamat dan membawa mangsa yang cedera ke hospital menggunakan jentera EMRS.

Operasi diketuai Pegawai Bomba Kanan II Zulkaply Hamad tamat jam 1.49 pagi. 

Foto JBPM Perak

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tapah Supt Wan Azharuddin Wan Ismail berkata, polis menahan pemandu lori yang berusia 31 tahun tersebut, yang akan direman bagi membantu siasatan.

Menurutnya dalam satu kenyataan, kertas siasatan telah dibuka di bawah Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu dengan melulu dan berbahaya.

“Ujian saringan air kencing yang dijalankan terhadap suspek mendapatinya negatif dadah. Semakan lanjut juga mendapati suspek tidak memiliki rekod saman lampau dan terkini,” katanya. 

Jelasnya, anggota polis yang bertugas di pos pengawal tersebut mengalami kecederaan patah satu gigi hadapan, luka di bahagian mulut serta cedera di tangan kiri dan dirawat di Hospital Tapah.

Tambah beliau, kemalangan dipercayai berlaku ketika lori berkenaan dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Ipoh, membawa muatan kerusi meja.

Menurut Wan Azharuddin, apabila tiba di lokasi kemalangan, lori berkenaan hilang kawalan lalu terbabas ke kiri jalan dan melanggar pos pengawal serta pagar utama IPD Tapah.

Wan Azharuddin menasihatkan pengguna jalan raya supaya lebih berhati-hati dan tidak menunggang atau memandu secara merbahaya sehingga mengundang padah kepada diri sendiri dan pengguna lain.

Foto JBPM Perak