Kerajaan digesa melakukan pemantauan terhadap pengilang yang mengitar semula minyak masak yang kemudiannya dijual kepada pemborong dan pengguna.

Gesaan itu dikemukakan Lembaga Pelindung dan Kebajikan Pengguna Malaysia (LPKPM) apabila didapati wujud sindiket yang menjalankan aktiviti berkenaan.

Malah, Timbalan Presidennya, Dr Lee Nan Sang berkata sindiket tersebut semakin berleluasa apabila pengguna kini terpaksa membeli minyak masak paket yang dijual dengan kos lebih rendah.

"Aktiviti menjual beli minyak masak kitar semula dengan mencampurkannya dengan minyak baru telah lama berlaku dan merupakan satu industri yang besar dengan memberi keuntungan jutaan ringgit kepada pihak terlibat.

"Sindiket yang berleluasa ini bertindak membeli minyak masak terpakai, diproses dan dijual semula terutamanya dalam bentuk paket sebagai minyak masak," katanya kepada pemberita di ibu pejabatnya, di sini hari ini.

Pada masa sama, beliau meragui status halal minyak masak kitar semula kerana ia telah bercampur dengan minyak masak dari pelbagai sumber.

"Minyak masak kitar semula ini datang dari pelbagai sumber seperti hotel, restoran mahupun yang digunakan untuk isi rumah.

"Kita tidak tahu ia digunakan untuk memasak apa, jadi apabila ia bercampur dengan minyak masak yang telah digunakan untuk memasak makanan yang tidak halal, jadi minyak kitar semula itu juga tidak halal," tambahnya.

Malah, beliau meminta agensi terbabit seperti Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk mengeluarkan senarai pengilang minyak masak yang mematuhi piawai ditetapkan.

Selain itu, beliau turut meminta para pengguna untuk melaporkan kepada agensi penguatkuasa apabila meragui kualiti minyak masak yang dijual atau mengetahui individu yang terlibat dalam sindiket pemprosesan semula minyak masak.

Justeru, katannya perkara ini tidak boleh dipandang ringan oleh pihak berkuasa apabila kajian menunjukkan minyak masak kitar semula ini boleh membawa penyakit.