KUALA LUMPUR: Pas bulanan pengangkutan awam yang berintegrasi seperti digunakan di Lembah Klang perlu diperluaskan ke seluruh negara.

Demikian pandangan disuarakan mahasiswa Universiti Teknologi MARA (UiTM) Muhammad Haziq Sabri, yang berpendapat, penekanan juga perlu diberi kepada adaptasi kaedah pembayaran bebas tiket fizikal, bagi semua pengangkutan awam di Malaysia.

“Bercakap tentang bas, kita maklum bas Rapid juga ada di negeri-negeri lain sebagai contoh Rapid Penang dan Rapid Kuantan, yang juga diselenggara oleh MyRapid. Tetapi mereka tidak ada pas bulanan seperti di Selangor.

“Kita harap boleh kembangkan pas tersebut ke seluruh negeri. Supaya ia boleh dimanfaatkan dan digunakan di semua tempat,” katanya dalam program Dialog Anak Muda terbitan Astro AWANI. 

BACA: Kerajaan beri perhatian tingkatkan kesalinghubungan pengangkutan awam - Anthony



Luaskan inisiatif pas bulanan ke semua negeri - Mahasiswa

Muhammad Haziq juga mencadangkan agar bilangan bas ditambah di semua negeri dan kajian dibuat ke atas semua laluan bas bagi membolehkan sambungan jaringan pengangkutan awam yang lebih komprehensif.

“Kita tidak patut fokus hanya kepada kereta api. Kita juga perlu fokus kepada jalan raya. Maksudnya, mungkin kerajaan persekutuan boleh tambah bilangan bas supaya boleh digunakan oleh belia dan seluruh rakyat Malaysia.” jelasnya.

Selain itu, Muhammad Haziq juga mahu sistem tiket diselaraskan untuk kemudahan pengguna pengangkutan awam.

Ini kerana, katanya, tiket bas di Kedah contohnya, masih mengeluarkan tiket fizikal, manakala di Lembah Klang sudah beralih ke e-tiket sepenuhnya.

“Bila seseorang datang ke Kuala Lumpur-Selangor, mereka akan terkejut kerana sistem tiket tidak sama. Jadi, kalau boleh, selaraskan sistem tiket ini. 

"Ia akan beri impak besar kepada keselesaan menggunakan pengangkutan awam. Maksudnya, orang Kuala Lumpur-Selangor boleh guna tiket yang sama dengan yang digunakan di Kedah,” tambahnya.