SHAH ALAM: Lembaga Zakat Selangor (LZS) mencatat pencapaian bersejarah dengan prestasi agihan dan kutipan zakat tertinggi sejak penubuhannya selama lebih 25 tahun, iaitu melepasi RM1 bilion.

Pengerusinya Tan Sri Syed Anwar Jamalullail berkata untuk agihan zakat bagi tahun berakhir 31 Dis 2022, LZS mencatatkan jumlah sebanyak RM1.05 bilion, iaitu peningkatan sebanyak 13.8 peratus berbanding RM922 juta pada tahun sebelumnya.

Katanya agihan itu telah memberi manfaat kepada 350,000 individu asnaf dan pelbagai organisasi di Selangor menerusi program pembangunan sosial, pendidikan, institusi agama, insan dan ekonomi serta bantuan khas melalui Zakat Selangor Peduli.

Katanya jumlah agihan itu merupakan hasil daripada kutipan zakat sebanyak RM1.07 bilion dalam tempoh yang sama, iaitu peningkatan sebanyak 7.5 peratus berbanding tahun sebelumnya.

"Kepercayaan tinggi yang ditunjukkan oleh muzakki atau pembayar zakat terhadap LZS turut menyumbang kepada pencapaian tersebut. Ini dapat dilihat menerusi peningkatan bilangan pembayar zakat yang menunaikan zakat dari 364,778 orang pada 2021 kepada 400,580 orang pada 2022.

"...manakala, bagi lebihan kutipan tersebut dijangka selesai diagihkan kepada penerima zakat menjelang bulan hadapan," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Katanya pertumbuhan signifikan tersebut disebabkan oleh penggunaan saluran pembayaran digital yang lebih tinggi, justeru membolehkan pembayaran zakat dilakukan dengan lebih mudah menggunakan kad debit atau kredit dengan peningkatan sebanyak 170 peratus dari tempoh 2021 hingga 2022.

Syed Anwar berkata dengan kadar kemiskinan bandar yang semakin meningkat di Selangor, populasi golongan asnaf dijangka akan meningkat sebanyak 400,000 penerima menjelang 2025 dan sebanyak RM1.5 bilion agihan zakat diperlukan.

"Walaupun mencatatkan pencapaian agihan sebanyak RM1 bilion, namun kita perlu sedar bahawa keperluan agihan pada masa hadapan yang semakin meningkat harus ditangani dan kami amat menggalakkan orang ramai menunaikan kewajipan zakat mereka demi membantu masyarakat asnaf," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata bermula mulai 1 Julai ini, LZS akan menggunakan kadar had kifayah baharu, iaitu daripada RM2,734 kepada RM2,990 sebulan, bertujuan untuk membantu lebih ramai asnaf yang berkelayakan.

Susulan pengenalan had kifayah baharu itu, katanya, LZS menjangkakan peningkatan seramai 12,000 penerima zakat baharu yang memerlukan peruntukan agihan zakat tambahan sekitar RM60 juta.

Menurut laman sesawang LZS, had kifayah atau had al-kifayah merujuk kepada suatu keperluan asasi paling minimum bagi sesebuah isu rumah yang ditetapkan LZS berdasarkan kajian lapangan.

-- BERNAMA