MELAKA: Kementerian Pertanian dan Industri Makanan Malaysia (MAFI) tidak bercadang untuk mengurang atau menghentikan import ayam bulat sejuk beku di negara ini.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan 1, Datuk Seri Ahmad Hamzah berkata, walaupun kerajaan telah melaksanakan pemberian subsidi sebanyak 60 sen sekilogram kepada penternak tempatan, namun bekalan ayam import dapat menampung kekurangan ayam pada masa ini.

Menurutnya, langkah itu juga mampu membantu menurunkan lagi harga pasaran dengan kadar siling ditetapkan adalah RM8.90 sekilogram sekali gus menstabilkan harga serta bekalan ayam.

Katanya, kerajaan juga telah mengambil tindakan yang tepat dengan memberi kelulusan kepada empat buah pasar raya untuk mengimport ayam bulat sejuk beku.

"Pasar raya itu boleh import dan jual terus ayam mereka.

"Tindakan ini boleh menurunkan lagi harga runcit ayam kerana mereka tidak perlu melalui orang tengah dan terus jual kepada pelanggan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan bekalan makanan haiwan kepada jabatan dan agensi di bawah program MAFI prihatin di Zoo Melaka di Ayer Keroh di sini pada Jumaat.

Mengulas lanjut, beliau berkata, setakat ini juga bekalan ayam dalam negara mencukupi dengan kadar sara diri (SSL) berada pada tahap 104 peratus.

Menurutnya, pengusaha ternakan ayam diminta tidak mengurangkan bekalan eksport bagi mengelakkan kerugian negara dalam jangka masa panjang.

"Kalau kita kurangkan, pengimport akan mencari sumber lain.

"Pengeksport juga telah menandatangi perjanjian jangka masa panjang, jadi tidak boleh sewenang-wenang menghentikan bekalan," katanya.


Artikel asal di Sinar Harian