KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini mengarahkan blogger Papagomo atau lebih dikenali sebagai Wan Muhammad Azri Wan Deris untuk memadamkan sebuah klip video di akaun Facebook miliknya didakwa mengandungi kenyataan fitnah terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Mohd Na'im Mokhtar, dalam tempoh 24 jam.

Peguam Datuk Akberdin Abdul Kadir mewakili Mohd Na'im selaku plaintif berkata Pesuruhjaya Kehakiman Leong Wai Hong membenarkan permohonan ex-parte (sebelah pihak) yang difailkan menteri itu pada prosiding secara dalam talian hari ini.

"Injunksi itu bagi menghalang Wan Muhammad Azri selaku defendan daripada menerbitkan, menyiarkan, berkongsi, menerbitkan, menyiarkan semula atau berkongsi semula sebuah video bertarikh 18 Sept lalu yang mengandungi kenyataan fitnah tersebut berserta klip video berdurasi enam minit 41 saat yang diambil daripada akaun Tiktok '@nurhafizulbadrulhisham' daripada laman Facebook milik defendan dalam apa cara sekalipun.

"Ia juga bagi menghalang defendan atau ejen-ejennya daripada menerbitkan, menyiarkan dan berkongsi kenyataan fitnah serupa yang mempunyai kesan seperti hantaran tersebut selain memadamkannya dalam tempoh 24 jam," kata peguam itu.

Mahkamah turut menetapkan 7 Nov sebagai tarikh pendengaran injunksi inter-parte (kedua-dua pihak).

Mohd Na'im yang memfailkan saman itu pada 19 Okt lepas, mendakwa Wan Muhammad Azri menerbitkan satu hantaran terhadapnya di akaun Facebook milik defendan dikenali sebagai "Sir Azri" bertarikh 18 Sept 2023.

Menurutnya, dalam hantaran Facebook itu defendan memuat naik satu klip video berdurasi enam minit 41 saat, yang merupakan klip video diambil daripada akaun TikTok "@nurhafizulbadrulhisham".

Plaintif mendakwa kenyataan fitnah itu antaranya membawa maksud plaintif selaku Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) tidak membuat atau melakukan apa-apa tindakan positif bagi kesejahteraan agama Islam, memandangkan plaintif kononnya mempunyai kes berkaitan tuduhan seksual atau lucah adalah seorang penunggang agama yang tidak cakna dengan kestabilan masyarakat Melayu beragama Islam di Malaysia.

Katanya, kenyataan fitnah tersebut menjejaskan reputasi, merosakkan martabat, menjatuhkan maruah dan merendahkan status plaintif di mata masyarakat umum.

-- BERNAMA