KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan petisyen yang difailkan oleh enam institusi kewangan untuk menggulung Serba Dinamik Holdings Berhad (SDHB) dan tiga anak syarikatnya.

Enam institusi kewangan terbabit ialah Standard Chartered Saadiq Berhad, HSBC Amanah Malaysia Berhad, AmBank Islamic Berhad, MIDF Amanah Investment Bank Berhad, United Overseas Bank (Malaysia) Bhd dan Bank Islam Malaysia Berhad selaku pempetisyen.

Pesuruhjaya Kehakiman Ahmad Murad Abdul Aziz membenarkan petisyen itu untuk menggulung SDHB dan tiga anak syarikatnya iaitu Serba Dinamik Group Berhad (SDGB), Serba Dinamik Sdn Bhd (SDSB) dan Serba Dinamik International Ltd (SDIL), yang dinamakan sebagai responden, dalam prosiding yang dikendalikan secara dalam talian.

Keempat-empat syarikat itu dikatakan mempunyai jumlah hutang hampir RM5 bilion.

Peguam Ranjit Singh, yang mewakili EFIRE Capital Holdings Ltd (yang memohon dimasukkan sebagai pencelah dalam prosiding itu) ketika dihubungi mengesahkan perkara itu.

Sementara itu, menurut Bursa Malaysia, selaras dengan Seksyen 476(1) Akta Syarikat 2016, Victor Saw Seng Kee, Pelikuidasi Berlesen PriceWaterhouseCoopers (PWC) akan dilantik sebagai pelikuidasi SDHB.

Ia berkata kos yang ditanggung oleh pempetisyen akan dibayar daripada aset SDHB dan Saw daripada PricewaterhouseCoopers Advisory Services Sdn Bhd (PwCAS) terus kekal sebagai Pelikuidasi Interim syarikat itu dan diberi kuasa untuk melaksanakan perintah bertarikh 23 Ogos 2022 sementara menunggu penyempurnaan dan penyampaian perintah.

"Lembaga pengarah syarikat ingin memaklumkan bahawa selepas pengumuman Perintah Penggulungan itu, lembaga pengarah syarikat menjadi functus officio atau selesai melaksanakan tugas dan tidak lagi mempunyai kuasa berhubung hal ehwal syarikat kecuali ia mengekalkan kuasa bagi merayu terhadap dan/atau memohon untuk mengetepikan perintah tersebut.

"Sebarang pertanyaan berkaitan hal ehwal syarikat hendaklah ditujukan kepada Pelikuidasi syarikat itu.

"Lembaga pengarah syarikat juga ingin memaklumkan bahwa ia sedang berusaha mendapatkan nasihat perundangan dan/atau mengetepikan Perintah Penggulungan itu," menurut Bursa.

-- BERNAMA