KUALA LUMPUR: Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) melancarkan Skuad MAIWP Insani Misi Bantuan Banjir 2022 pada Rabu bagi membantu mangsa banjir di Kelantan, Terengganu dan Pahang.

Menurut Pengerusi MAIWP, Tan Sri Mohd Daud Bakar, sebanyak RM6 juta peruntukan telah diluluskan dalam misi membantu mangsa banjir di Pantai Timur itu.

"MAIWP telah mengambil cakna dengan cepat dan pantas dan telah meluluskan bajet RM6 juta.

"MAIWP telah memperuntukkan RM1 juta setiap negeri dan disampaikan Majlis Agama Islam Negeri di Kelantan, Terengganu dan Pahang.

"MAIWP turut memperuntukkan RM1 juta yang dikoordinasikan oleh JAKIM di bawah agensi-agensi agama di bawah Menteri Agama sebanyak RM1 juta untuk disatukan dalam bajet Kerajaan Persekutuan membantu mangsa-mangsa banjir," katanya.

Selain membantu dari sudut sumbangan, turut disalurkan dalam misi bantuan itu jelas Mohd Daud, adalah barangan keperluan harian serta peralatan elektrik.

Dari sudut tenaga kerja pula, Skuad MAIWP Insani jelasnya lagi akan membantu membasuh rumah-rumah mangsa banjir di negeri-negeri terkesan.

"MAIWP turut menyediakan RM2 juta barang-barang keperluan seperti telekung, makanan, barang-barang peralatan elektrik yang musnah dalam banjir.

"Juga disediakan bantuan sedikit belanja untuk menggerakkan skuad MAIWP Insani menolong mangsa-mangsa banjir untuk membersihkan rumah.

"Pada peringkat awal mungkin sokongan dan galakan diberikan (ramai pihak), (tetapi) di penghujung banjir ini perlukan kudrat manusia membantu mereka terkesan bantuan membersihkan rumah," katanya lagi.

Beliau berkata demikian dalam sidang media sebelum melepaskan Skuad MAIWP Insani Misi Bantuan Banjir 2022 di Kompleks Darul Kifayah Taman Koperasi Polis Fasa 2 di sini pada Rabu.

Beliau kemudiannya melepaskan konvoi misi bersama Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif MAIWP, Mohd Nizam Yahya pada petang tadi. 

Kira-kira lebih daripada 10 buah kenderaan pacuan empat roda serta lori membawa barangan keperluan digerakkan ke Kelantan, Terengganu dan Pahang.